بررسی تاثیر یادگیری زدایی سازمانی بر عملکرد سازمانی با توجه به نقش میانجی سرمایه انسانی (مورد مطالعه: اداره کل آموزش فنی و حرفه ای تهران)

نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

امروزه تکیه بر دانش قدیمی ضامن دستیابی و حفظ مزیت رقابتی پایدار نبوده وسازمانها باید طرحهای تازه ای را مطرح نمایند. یادگیری زدایی نقطه مقابل یادگیری بوده و سازمانها برای یادگیری دانش جدید باید حافظه ی خود را از موارد قدیمی پاک نمایند. یادگیری زدایی یعنی برای حرکت به سوی تطبیق با محیط، نیازمند رها کردن قواعد قدیمی غیر مفید است که عملکرد سازمان را تحت تاثیر قرار می دهند. هدف در این تحقیق تبیین تاثیریادگیری زدایی باملاحظه نقش میانجی سرمایه انسانی بر عملکرد سازمانی است. این پژوهش برحسب هدف از نوع کاربردی است و از نوع روش توصیفی-پیمایشی است. جامعه آماری اداره کل آموزش فنی و حرفه ای تهران 550 نفر بوده است که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 226 نفر از مدیران ارشد، میانی و کارشناسان به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها سه پرسشنامه استاندارد یادگیری زدایی سازمانی، عملکرد سازمانی و سرمایه انسانی بوده است، روایی پرسشنامه از طریق محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کلوموگروف اسمینروف، همبستگی پیرسون و جهت برازش مدل از معادلات ساختاری استفاده شده است.نتایج نشان می دهد یادگیری زدایی با توجه به متغیر میانجی سرمایه انسانی بر عملکرد سازمان تاثیرمثبت و معناداری دارد و مدیران باید برای موفقیت و بقای سازمان نیازمند ایجاد ساختاری هستند که کارکنان آن سازمان بایستی هم در تلاش باشند تا نسبت به فراگیری علوم نوین و حذف دانش قدیمی خود، راه را برای ارتقای سطح عملکردی سازمان فراهم نمایند.

زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2229607 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!