بررسی رابطه بین مهارت های سایبری و میزان بزه دیدگی سایبری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رشد به کارگیری ابزارهای فناوری در جامعه، دامنه های مجرمانه جدیدی را برای بزهکاران سایبری فراهم آورده است تا در یک محیط واحد به هر نوع آماج مجرمانه ای دسترسی داشته باشند که بدین طریق، عده ای بزه دیده این مجرمان خواهند شد. لذا هدف اصلی این پژوهش، بررسی رابطه مهارت های سایبری و میزان بزه دیدگی سایبری و در نهایت شناسایی راهکارهایی برای توسعه این مهارت ها بوده است.

روش

در پژوهش حاضر، از روش آمیخته متوالی بهره گرفته شده است. در مرحله اول، از روش کمی پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شده و داده های حاصل از این مرحله با روش مدل سازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفته است. جامعه آماری مرحله اول، کاربران فضای مجازی در استان قم و شیوه نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس بوده است که به منظور ارزیابی روایی از روایی محتوا و سازه و به منظور ارزیابی پایایی از آلفای کرونباخ بهره گرفته شده است در مرحله دوم، از روش کیفی و ابزار مصاحبه و از شیوه تحلیل مضمون برای تحلیل داده ها به منظور شناسایی راهکارها استفاده شده است. جامعه آماری مرحله دوم، خبرگان حوزه پژوهش و شیوه نمونه گیری شیوه قضاوتی بوده است که به منظور ارزیابی پایایی مصاحبه ها، از روش توافق دو کدگذار استفاده شده است.

یافته ها

نتایج حاکی از تاثیر منفی مهارت سایبری بر میزان بزه دیدگی سایبری است. مهارت پایه ای، مهارت حل مسئله و مهارت ایمنی/قانونی بودن دارای تاثیر منفی و معناداری بر میزان بزه دیدگی سایبری است، اما مهارت های ارتباطی، اطلاعاتی و تبادلی تاثیر معناداری بر میزان بزه دیدگی ندارند. در مرحله دوم نیز راهکارهای توسعه مهارت های سایبری متناسب با سه محیط خانواده، مدرسه و دولت/جامعه شناسایی شده است.

نتیجه گیری

با افزایش مهارت های سایبری، میزان بزه دیدگی سایبری کاهش می یابد و خانواده، مدرسه و جامعه/دولت نقش های کلیدی در توسعه مهارت های سایبری ایفا می کنند. نتایج پژوهش نوآوری تیوریک به همراه دارد و به تصمیم گیرندگان به درک چگونگی توسعه فضای سایبری ایمن تر یاری می رساند.

زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p2231772 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!