مدل سازی زمین آماری تغییرات مکانی کیفیت آب های زیرزمینی با استفاده از GIS و مدل ویلکوکس (مطالعه موردی بخش های مرکزی و کنارک، چابهار)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مصرف آب با کیفیت نامطلوب برای امور کشاورزی، تاثیر منفی بر روی رشد گیاهان و خصوصیات فیزیکی خاک می گذارد. هدف از پژوهش پیش رو تعیین تغییرات مکانی کیفیت آب زیرزمینی جهت کشاورزی در بخش های مرکزی و کنارک شهرستان چابهار بود. بدین منظور بعد از جمع آوری آمار دو پارامتر EC و SAR از 40 حلقه چاه موجود در منطقه مطالعاتی در سال 1398، با استفاده از روش های معکوس فاصله، چندجمله ای عام، چندجمله ای محلی، توابع پایه شعاعی و کریجینگ با سمی واریوگرام های دایره ای، کروی، نمایی، گوسین و معادلات درجه دو، مناسب ترین روش جهت درون یابی با توجه به معیارهای ارزیابی مجذور میانگین مربعات خطا (RMSE) و ضریب همبستگی (R2) انتخاب گردید. که روش درون یابی کریجینگ با مدل واریوگرامی گوسین با 85/13=RMSE و 77/0= R2  به عنوان مناسب ترین روش جهت درون یابی پارامتر  SAR و روش درون یابی کریجینگ با مدل واریوگرامی کروی با 89/797=RMSE و 68/0=R2   به عنوان مناسب ترین روش جهت درون یابی پارامتر EC در منطقه مورد مطالعه تعیین شدند. در ادامه نقشه کیفیت آب زیرزمینی برای مصارف کشاورزی و آبیاری بر مبنای روش ویل کاکس با استفاده از  نقشه تغییرات مکانی دو پارامتر EC و SAR تهیه شد. نتایج نشان داد که حدود 10% از آب های زیرزمینی به عنوان کیفیت خوب و 51% به عنوان کیفیت متوسط و 16% به عنوان کیفیت نامناسب و حدود %23 به عنوان آب غیرقابل استفاده را در محدوده مطالعاتی تشکیل دادند.

زبان:
فارسی
صفحات:
103 تا 118
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2232621 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!