ابداع روشی نوین برای محاسبه مدت زمان تابش مورد نیاز در عمل پرتودرمانی بافت کبد بوسیله نوترون سریع

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در طول عمل پرتودرمانی توسط هر یک از پرتوها، جلوگیری از جذب دز اضافی توسط هر بافتی امری بسیار ضروری می باشد. برای درمان هرچه بهتر بافت های سرطانی و ایجاد تابش دقیق تر آن، نیاز است که مدت تابش دقیق تخمین زده شود. از آنجاییکه پرتودرمانی بافت کبد یکی از مهمترین مسایل و معضلات پزشکی هسته ای می باشد، این تحقیق برای بافت کبد یک انسان مذکر 40 ساله انجام شده است. برای این منظور، مواد تشکیل دهنده هر یک از ارگان های موجود در بافت شکم استخراج و برای کد هسته ای MCNPX تعریف می شوند. سپس هر یک از ارگان های بافت شکم توسط نرم افزار MATLAB سلول بندی می شوند. هر یک از سلول ها بر مبنای واحد هانسفیلد نقاط مربوط به تصاویر DICOM تعریف می شوند. سپس سلول ها به بافت مربوطه که از مواد تشکیل دهنده خاص خودش تشکیل شده است ارجاع داده می شوند و با آن مواد پر می گردند. سپس بافت کبد از سایر بافت های موجود در بافت شکم، مرزبندی و جداسازی می گردد. پس از آن، هندسه بافت کبد جدا شده به عنوان داده های ورودی برای کد MCNPX تولید و دز جذبی محاسبه می گردد. بعد از تعیین مقادیر دز جذبی در بافت کبد به ازای انرژی های نوترون های سریع ساطع شده، مدت زمان تابش موردنیاز کبد توسط نوترون سریع با استفاده از یک ماژول نرم افزاری پیشرفته که با استفاده از زبان برنامه نویسی Delphi 7 در این تحقیق طراحی شده است محاسبه و بر حسب ثانیه بدست می آید. این محاسبه به واسطه برقراری یک رابطه بین دز جذبی و اکتیویته برمبنای انرژی چشمه نوترون سریع کلینیکی انجام می شود و این مدت زمان تابش، جهت نیل به دز جذبی مطلوب برای هر بیمار در طول مدت تابش دهی محاسبه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 122
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2233125 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!