بررسی تاثیر پلاسما سرد به روش گلایدینگ آرک بر پایه گازهای آرگون، هلیوم و هوای فشرده بر باکتری های ناحیه اطراف زخم در محیط آزمایشگاه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

امروزه استفاده از پلاسمای سرد و کاربردهای حاصل از آن مورد توجه بسیار زیادی قرار گرفته است. پلاسما ترکیبی از اکسیژن فعال و یون های منفی و فعال است. این ترکیب تاثیر بسیار موثری جهت از بین بردن انواع باکتری و ویروس ارایه می دهد. در این مطالعه قصد داریم برای اولین بار تاثیر ناحیه سرد پلاسما گلایدینگ آرک را بر نابودی دو نوع باکتری بسیار مهم و رایج به نام های استافیلوکوکوس اوریوس و سودوموناس آیروژینوزا که در نواحی اطراف جراحت یافت می شود؛ مورد پژوهش قرار دهیم.

مواد و روش ها: 

 این پژوهش یک مطالعه تجربی است که در آن تاثیر پلاسمای سرد مبتنی بر سه گاز هلیوم، آرگون و هوای فشرده را بر دو نوع باکتری استافیلوکوکوس اوریوس و سودوموناس آیروژینوزا در بازه های زمانی 10، 15، 30، 45، 60، 180 و 300 ثانیه مورد ارزیابی قرار می دهد.  ظرف های حاوی باکتری استافیلوکوکوس اوریوس و سودوموناس آیروژینوزا به مدت 12 ساعت جهت رشد باکتری ها در انکوباتور با دمای 37 درجه سانتی گراد قرار گرفت. در روز بعد کلونی های شکل گرفته شده، شمارش شد و سپس پلاسما به روش گلایدینگ آرک در فشار اتمسفری و توسط تورچ به باکتری های کاشت شده تابانیده شد. تاثیر پلاسما جهت نابودی باکتری ها مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت.

یافته ها: 

در این پژوهش تابش دوز بالایی از پلاسما، سبب نابودی چشمگیر باکتری ها و کاهش کلونی های باکتریایی گردید. تقریبا پس از 1 دقیقه تابش پلاسمای هوای فشرده 9/99 درصد از باکتری استافیلوکوکوس اوریوس نابود گردید. بهترین نتایج در حضور پلاسمای آرگون و هوای فشرده حاصل می شود به گونه ای که پس از تابش 1 دقیقه ای پلاسما آرگون و هوای فشرده 90% باکتری استافیلوکوکوس اوریوس با غلظت 102 نابود گردید، این در حالی است که هلیوم تاثیر ناچیزی بر باکتری ها داشت.

نتیجه گیری:

 این پژوهش نشان می دهد که باکتری های گرم مثبت استافیلوکوکوس اوریوس نسبت به باکتری های گرم منفی سودوموناس آیروژینوزا  نسبت به پلاسما حساس تر می باشند و زودتر از بین می روند.

زبان:
فارسی
صفحات:
60 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p2233265 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!