بررسی تاثیر ازن محلول در آب بر مرگومیر : Tetranychus urticae (Trombidiformes: Tetranychidae روی گیاه (Solanaceae (annuum Capsicum در شرایط گلخانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بروز مقاومت به آفتکشها در جمعیتهای کنه تارتن دو لکهای، Koch urticae Tetranychus ،از کشورهای مختلفی گزارش شده است. این مسئله منجر به پژوهش درباره روش های جایگزین شده است. در بررسی حاضر، ابتدا تاثیر غلظتهای مختلف ازن محلول در آب بر مرگومیر کنه تارتن دو لکهای روی گیاه فلفل (.L annuum Capsicum (در شرایط گلخانه با دمای 2 ± 25 درجه سلسیوس، رطوبت نسبی 5 ± 50 درصد و دوره روشنایی 8:16 ساعت (تاریکی:روشنایی) مورد آزمایش قرار گرفت. پس از تعیین غلظت مناسب، در آزمایشهای جداگانه کارایی ازن در کنترل آفت در مدت زمانهای متفاوت در معرض بودن (5 ،10 و 15 ثانیه)، ساعتهای مختلف ازنپاشی در شبانه روز (8 صبح، 2 ظهر و 8 شب) و سنین مختلف گیاه (گیاه 4 ،8 و 12 هفتهای) ارزیابی شد. هر آزمایش در قالب طرح کاملا تصادفی با شش تکرار انجام شد. نتایج اولیه نشان داد که غلظت 43 گرم بر متر مکعب ازن محلول در آب قادر است مرگومیر قابل قبولی در جمعیت کنه تارتن دو لکهای بدون ایجاد آسیب قابل رویتی به گیاه ایجاد کند. میزان مرگومیر آفت با افزایش مدت در معرض بودن افزایش یافت. گرچه اثر متقابل غلظت و مدت در معرض بودن بر مرگومیر کنه معنیدار بود، اما در آزمایشهای دیگر، اثر متقابل غلظت و زمانهای کاربرد ازن و همچنین سن گیاه معنیدار نبود. گیاهان تیمار شده، در آزمایشهای مختلف، هیچ آسیب قابل رویتی مانند کلروز، نکروز، زردی و یا بدشکلی روی شاخ و برگ گیاه فلفل مشاهده نشد. براساس این نتایج، ازن محلول در آب با غلظت معین و شرایط تعریف شده میتواند تراکم جمعیت کنه تارتن دو لکهای را بدون آسیب ظاهری به گیاه فلفل کاهش دهد. با این حال، پیش از اینکه ازن محلول در آب به صورت تجاری به عنوان یک سم مورد استفاده قرار گیرد، باید پژوهشهای بیشتری انجام شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
95 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2234705 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!