ارزیابی مواجهه شغلی رانندگان اتوبوس با ذرات معلق جاده ای در شهر بجنورد، ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

رانندگان وسایل نقلیه عمومی ، به ویژه در مناطق بسیار آلوده و شلوغ، در معرض میزان بالای آلاینده های هوا به ویژه ذرات معلق کمتر از ده میکرون (PM10) قرار دارند. هدف از انجام این مطالعه اندازه گیری و ارزیابی سطح مواجهه رانندگان اتوبوس های درون شهری با ذرات PM10 در شهر بجنورد است.

روش کار

این مطالعه توصیفی-تحلیلی در شهر بجنورد انجام شد. نمونه برداری از ذرات معلق در دو مسیر از مسیرهای اصلی شهر و از منطقه تنفسی رانندگان اتوبوس با استفاده از دستگاه Haz Dust و روش 500 NIOSH انجام شد. با استفاده از متعلقات دستگاه (ایمپکتور 10) و فیلتر تفلونی مقادیر آلاینده ها از روی دستگاه قرایت گردید. نمونه برداری ذرات در مسیر رفت و برگشت اتوبوس ها و در سه نوبت صبح، ظهر و عصر صورت پذیرفت. نتایج اندازه گیری ها به صورت آمار توصیفی و شاخص های آماری میانگین، آزمون آماری تی مستقل و آزمون آماری من ویتنی توسط نرم افزار آماری SPSS16 مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.

یافته ها

در مجموع 420 بار اندازه گیری ذرات PM10 انجام شد. تقریبا 21 درصد از روزهای اندازه گیری غلظتی بیشتر از 150 میکروگرم در متر مکعب هوا داشته اند. اندازه گیری ها نشان می دهد از بین 140 روز اندازه گیری بیست و یکم اردیبهشت ماه (با 380.66 میکروگرم در متر مکعب هوا) بیشترین غلظت و کمترین غلظت در نهم مرداد ماه (با 35.33 میکروگرم در متر مکعب هوا) را داشته اند. میانگین مواجهه روزانه رانندگان در این دوره زمانی یکساله برابر با 151.29 میکروگرم در متر مکعب هوا بوده است.

بحث و نتیجه گیری

مواجهه رانندگان اتوبوس با ذرات معلق 10 میکرونی برای رانندگان اتوبوس در شهر بجنورد بسیار بیشتر از میزان توصیه شده سازمان بهداشت جهانی (50 میکروگرم در متر مکعب هوا) می باشد که آنها را مستعد بیماری های قلبی و عروقی در آینده می کند. اتوبوس های فعال در این دو مسیر مورد بررسی از سیستم هوای مطبوع استفاده نمی کنند که باعث نفوذ ذرات معلق از بیرون به درون اتوبوس شده است. پیشنهاد می گردد به منظور کاهش مواجهه رانندگان باید هر چه سریعتر اقدامات کنترلی موثری اتخاذ و اجرا گردد.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
921 تا 928
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2235044 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!