مطالعه آزمایشگاهی تاثیر کاربرد زئولیت بر رفتار شالوده سطحی مستقر بر ماسه ساحل بابلسر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ضعف مقاومت برشی خاک های ماسه ای سست و قرارگیری تعداد قابل توجهی از سازه ها بر روی این خاک ها، لزوم بررسی رفتار پی های سطحی، نحوه قرارگیری و نوع آن را ایجاب می کند. تثبیت خاک های ماسه ای سست با استفاده از سیمان و به همراه یک ماده افزودنی یکی از رایج ترین روش های بهسازی این گونه خاک ها می باشد. در این مطالعه جهت ارزیابی مشخصه های مکانیکی ترکیبات ماسه سیمان-زیولیتی یکسری آزمایش های مقاومت فشاری محدود نشده و در ادامه جهت بررسی رفتار خاک زیر پی های سطحی مستقر بر روی این تثبیت از آزمایش های مدل سازی فیزیکی کوچک مقیاس استفاده شده است. افزایش ظرفیت باربری و کاهش نشست پی که نتیجه فعل وانفعالات شیمیایی بین ترکیبات ماسه، سیمان و زیولیت می باشد از اصلی ترین اهداف این روش بهسازی است. نتایج نشان داد که به کارگیری پد زیولیتی با ضخامت B/6 در زیر پی های نواری، نرخ ظرفیت باربری آن را نسبت به حالت بدون پد برای حالت 3% و 7% سیمان به مقدار 11% و 23% افزایش می دهد. این در حالی است که اگر ضخامت پد 2 برابر گردد، نرخ ظرفیت باربری به ترتیب 44% و 67% افزایش می یابد. همچنین مقایسه ای بین مقدار سیمان مصرفی در تمامی نمونه ها، نرخ تغییرات برای ضریب افزایش مقاومت در حدود 9% الی 23% بوده اما برای ضریب کاهش نشست تقریبا 6% و ثابت است. این مطلب بیانگر آن است که استفاده از این روش تسلیح، رفتارهای خاک های مستعد روانگرایی را بهبود می بخشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
114 تا 128
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2235531 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!