شیبه سازی تغییرات غلظت دارو در هیدروژل های متورم شونده با ترکیبات مختلف کیتوسان و ژلاتین بر پایه PVA

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

یکی از روش های بهبود سرعت پخش و نفوذ دارو در سامانه های پایه هیدروژلی (متورم شونده)، استفاده از مدل سازی ریاضی رهایش دارو است. استفاده از این روش می تواند باعث ایجاد درک بهتری از مکانیسم های کنترل دارو و رهایش آن شود. هیدروژل ها یک ماده زیستی متورم شونده هستند، که برای به کار بردن در رهایش دارو نیاز به کنترل دارند. از این رو هدف از این تحقیق مدلسازی رهایش دارو در هیدروژل های متورم شونده با ترکیبات پلیمرهای پلی وینیل الکل (PVA)، کیتوزان و ژلاتین است، که در نهایت می توان به کمک این شبیه سازی زمان و غلظت رهایش دارو را پیش بینی کرد.

روش کار

در این مدلسازی تغییرات غلظت دارو در پنج هیدروژل مورد قرار گرفت. برای این شبیه سازی ابتدا از معادلات حاکم بر سیستم رهایش دارو، نرم افزار مهندسی MATLAB و روش حل عددی برای تعیین مکانیسم رهایش دارو در هیدروژل استفاده شد، سپس برای ارزیابی عملکرد هیدروژل ها در رهایش دارو نمودارهای دو بعدی و سه بعدی تغییر غلظت دارو در هر هیدروژل مورد بررسی قرار گرفت.

یافته ها

مشاهدات نشان داد که با افزایش غلظت کیتوزان نسبت به ژلاتین در ترکیب هیدروژل نرخ تورم هیدروژل افزایش می یابد و همچنین رهایش دارو در هیدروژل هایی که تورم بیشتری داشتند نرخ بیشتری را نشان دادند، غلظت دارو در هیدروژل (3:1) Cs:Gel که بیشترین نرخ تورم را داشت، به کمترین زمان (90 دقیقه) برای تخلیه دارو نیاز بود. اما هیدروژل (1:3) Cs:Gel با کمترین نرخ تورم، بیشترین زمان (150دقیقه) برای تخلیه دارو داشت.

نتیجه گیری

از نتایج شبیه سازی می توان نتیجه گرفت که در هیدروژل های با نرخ تورم زیاد غلظت دارو به سرعت کاهش یافت و در هیدروژل هایی که نرخ تورم کمتری دارند، مدت زمان رهایش دارو افزایش پیدا کرد، که دلیل آن اهمیت انتقال جرم از طریق حرکت توده و نرخ تورم است.

زبان:
فارسی
صفحات:
42 تا 53
لینک کوتاه:
magiran.com/p2236071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!