بررسی تاریخی مولفه های نجات بخشی و اصلاح گری در اندیشه های فضل الله بن روزبهان خنجی برای توجیه مشروعیت حکومت آق قویونلوها و شیبانی ها
فضل الله بن روزبهان خنجی در صدد بود تا با بهره گیری از مولفه هایی نظیر حدیث مجددمایه، حدیث حارث و اخبار ملحمه، مشروعیت حکومتهای آق قویونلو(780-908هق) و شیبانی(906-1007هق)، را تبیین و آنها را حکومتهایی نجات بخش و اصلاح گر معرفی کند. این رویکرد خنجی ابتدا در قالب حدیث مجددمایه در مورد آق قویونلوها بوجودآمد. ولی پس از پیوستن وی به شیبانیان، شکل مبسوط تری پیداکرد. زیرا که وی در این دوره با استفاده از دو مولفه دیگر یعنی حدیث حارث و اخبار ملحمه، تلاش کرد تا دیدگاه های اصلاحگرانه و موعودمحور خودرا در مورد شیبانیان نیز تعمیم دهد. با این رویکرد، بخصوص حکومت شیبانیان ویژگی ها و اختصاصات منجیان موعود و مصلحین آخرالزمانی را داراست. البته باید توجه شود که تبیینات خنجی با استفاده از این سه مولفه، ارتباط زیادی با ظهور صفویان داشت. چراکه برپایه باورداشتهای وی، ظهور این حکومت شیعه مذهب، زمینه بروز بدعتهایی را در عرصه های مختلف فراهم کرده بود. بنابراین ضروری بود تا فرد یا گروهی در مقام مصلح دراین مقطع زمانی -که از نظر خنجی آخرالزمان به حساب می آمد-، ظهور نموده و این اوضاع ناهنجار را اصلاح می کرد.
اصلاح گری ، نجات بخشی ، فضل الله خنجی ، آق قویونلو ، شیبانی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.