بررسی تاریخی مولفه های نجات بخشی و اصلاح گری در اندیشه های فضل الله بن روزبهان خنجی برای توجیه مشروعیت حکومت آق قویونلوها و شیبانی ها

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فضل الله بن روزبهان خنجی در صدد بود تا با بهره گیری از مولفه هایی نظیر حدیث مجددمایه، حدیث حارث و اخبار ملحمه، مشروعیت حکومتهای آق قویونلو(780-908هق) و شیبانی(906-1007هق)، را تبیین و آنها را حکومتهایی نجات بخش و اصلاح گر معرفی کند. این رویکرد خنجی ابتدا در قالب حدیث مجددمایه در مورد آق قویونلوها بوجودآمد. ولی پس از پیوستن وی به شیبانیان، شکل مبسوط تری پیداکرد. زیرا که وی در این دوره با استفاده از دو مولفه دیگر یعنی حدیث حارث و اخبار ملحمه، تلاش کرد تا دیدگاه های اصلاح‎گرانه و موعودمحور خودرا در مورد شیبانیان نیز تعمیم دهد. با این رویکرد، بخصوص حکومت شیبانیان ویژگی ها و اختصاصات منجیان موعود و مصلحین آخرالزمانی را داراست. البته باید توجه شود که تبیینات خنجی با استفاده از این سه مولفه، ارتباط زیادی با ظهور صفویان داشت. چراکه برپایه باورداشتهای وی، ظهور این حکومت شیعه مذهب، زمینه بروز بدعتهایی را در عرصه های مختلف فراهم کرده بود. بنابراین ضروری بود تا فرد یا گروهی در مقام مصلح دراین مقطع زمانی -که از نظر خنجی آخرالزمان به حساب می آمد-، ظهور نموده و این اوضاع ناهنجار را اصلاح می کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 116
لینک کوتاه:
magiran.com/p2238668 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!