نقدی بر ادله روائی نسخ حلیت ازدواج موقت
یکی از مهم ترین مسایل فقهی مورد اختلاف میان عالمان شیعه و اهل سنت، مساله ازدواج موقت است. عالمان شیعی بنا بر آن چه در تفسیر آیه 24 سوره نساء آمده و ایمه اهل بیت (ع) و برخی از صحابه ذکر کرده و سیره نویسان در کتاب های تاریخی آورده اند، معتقدند که نکاح متعه هیچگاه نسخ نشده است، بلکه خلیفه دوم بنا بر اجتهاد شخصی خود به خاطر اقتضای سیاست وقت از انجام آن منع کرده است، نه رسول خدا (ص). در مقابل این دیدگاه، بسیاری از عالمان اهل سنت با تکیه بر برخی روایات، مدعی هستند که حلیت متعه مدتی پس از آن که تشریع شد، به دستور رسول خدا (ص) نسخ گردید. این پژوهش با بررسی و نقد ادله نسخ، روایات مورد استناد را مضطرب و نامعتبر تلقی کرده و با تکیه بر تتبع مزبور و روایات معتبر فریقین و اصل عدم نسخ، استمرار حلیت ازدواج موقت را به اثبات می رساند.
نسخ ، ازدواج موقت ، استمرار حلیت ، متعه
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.