جایگاه مدرسه ها در گسترش فرهنگ اسلامی ورارود (مطالعه موردی: مدرسه میرعرب بخارا (942-1297ق/1553-1880م))
مدرسه میرعرب را در سال 942ق/1535م سید عبدالله یمنی حضرموتی ملقب به میرعرب از شیوخ طریقت نقشبندیه و امام جمعه بخارا در دوره حکمرانی عبیدالله خان شیبانی (حک: 940-947 ق/ 1534-1539م) بنا کرد. زمانی نبرد که این مدرسه در کنار دیگر مدرسه های بخارا به کانونی مهم برای سپری کردن دوره تحصیلات عالی دینی تبدیل شد و طلبه های علوم دینی از سرتاسر مناطق مسلمان نشین روسیه و دیگر روستاهای هم جوار برای ادامه تحصیل وارد بخارا شدند. بسیاری از طلبه های تاتاری و باشقیری که در بخارا تحصیل می کردند بعد از بازگشت به موطن خود به عنوان بخارایی شناخته می شدند و علاوه بر اعتبار قابل توجهی که برای جامعه خود به ارمغان می آوردند، از جایگاه اجتماعی و مذهبی ممتازی نیز بهره مند بودند. در این نوشتار می خواهیم با استفاده از منابع تاریخی و آرشیوی و به شیوه توصیفی- تحلیلی، به این پرسش پاسخ دهیم که مدرسه های بخارا چه جایگاهی در گسترش فرهنگ اسلامی ورارود داشته اند؟ از این رو برای پاسخ به این پرسش، مدرسه میرعرب که در شمار مهم ترین و بزرگ ترین مدرسه های بخارا به شمار می آید را در قالب مطالعه موردی بررسی می کنیم تا جایگاه برجسته مدرسه های بخارا در گسترش فرهنگ اسلامی ورارود را تبیین کنیم. دستاوردهای نوشتار روشن می کند، مدرسه های بخارا که مدرسه میرعرب نمونه شاخص آن ها است کانون حفاظت از گفتمان سنت اسلامی این سرزمین بوده اند، علاوه بر آن در تبلیغ و گسترش فرهنگ اسلامی در میان مردم ترک و تاتار دشت قپچاق و پاسداری از هویت اسلامی این مردم در برابر تسلط روسیه تزاری و شوروی، نقش مهم و موثری داشتند.
بخارا ، تبلیغات دینی ، علوم دینی ، فرهنگ اسلامی ، مدرسه میرعرب ، مقررات آموزشی ، ورارود
-
آموزش ریاضیات و نجوم در مصر دوره فاطمی (358-567 ق/ 969- 1171)
*، طاهره شریف زاده، عبدالله فرهی، حنیف قلندری
فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، زمستان 1402 -
زمینه ها و عوامل رواج و بومی سازی فقه مالکی در اندلس
هادی خواجوی*، حمید باقری،
فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، پاییز 1402 -
کارکرد فرهنگی مدرسه در بخارا (سده های 10 - 14 ق / 15 - 20م)
*
فصلنامه تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، زمستان 1401 -
کارکرد اجتماعی مدرسه در بخارا (سده های 10 تا 14ق)
*
پژوهشنامه خراسان بزرگ، تابستان 1400