بررسی تطبیقی خطاب واژه ‎ها در برنامه های گفتگومحور اجتماعی و سیاسی پخش شده به زبان انگلیسی در دو شبکه ی صدای آمریکا و پرس تی وی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مطالعه شیوه هایی که مردمان برای تعامل به کار می برند یا به واسطه آن یکدیگر را مورد خطاب قرار می دهند، همواره توجه پژوهشگران زبان شناسی اجتماعی را به خود معطوف نموده است. هدف از انجام این پژوهش، بررسی خطاب واژه های به کار رفته در برنامه های گفتگومحور اجتماعی و سیاسی است که در دو شبکه انگلیسی زبان صدای آمریکا  و پرس تی وی پخش می گردد. به این منظور، پیکره ای محقق-ساخته دربرگیرنده خطاب واژه های ایرانی و آمریکایی مستخرج از محتوای الکترونیک برنامه های گفتگومحور از این دو شبکه شکل داده شد. بر اساس الگوهای طبقه بندی مانجولاکشی (2004)، برای شناسایی خطاب واژه های موجود در پیکره، طبقه بندی جدیدی ارایه شد. بررسی توصیفی پیکره شکل گرفته نشان داد که که خطاب واژه های فارسی به نسبت رسمی هستند و از غنای فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بیشتری برخوردار هستند؛ درحالی که در برنامه های گفتگومحور سیاسی و اجتماعی آمریکایی، بیشتر از اسم های خاص برای خطاب قرار دادن افراد استفاده می شود. یافته ها از تمایل آمریکایی ها به غیررسمی بودن در رسانه حکایت داشت. با لحاظ کردن تفاوت های فرهنگی موجود در بافت های اجتماعی مختلف، نتایج این پژوهش می تواند رهاوردهایی برای دست اندرکاران تولید محتوای یاددهی-یادگیری به همراه داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 24
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2244487 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!