اختلالات رفتاری- عاطفی در کودکان مبتلابه لوسمی تحت شیمی درمانی مراجعه کننده به مرکز آموزشی شهید مطهری وابسته به دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

لوسمی شایع ترین تومور دوران کودکی است که تقریبا یک سوم کل سرطان های این سنین را تشکیل می دهد. کودکان مبتلا به لوسمی غالبا تحت درمان های چندگانه قرار می گیرند که در این موارد می تواند عوارض جانبی حاد و درازمدتی را ایجاد نماید. روش های دردناک، بستری شدن طولانی در بیمارستان و پیش آگهی نامشخص عوامل استرس زای رایجی هستند که می تواند بر سیستم عاطفی و رفتاری این کودکان تاثیر بگذارد. این مطالعه ی مقطعی، باهدف تعیین میزان مشکلات رفتاری - عاطفی در کودکان مبتلابه لوسمی تحت شیمی درمانی در مرکز آموزشی شهید مطهری ارومیه، 1398 انجام شد.

روش کار

این مطالعه، که مطالعه ای مقطعی است؛ بر روی 163 کودک دچار لوسمی (متوسط سنی 82/2±27/9 سال) مراجعه کننده به درمانگاه انکولوژی بیمارستان شهید مطهری، با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و موردبررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه ی اطلاعات دموگرافیک و سیاهه ی رفتاری کودک استفاده شد که توسط والدین این بیماران تکمیل گردید. داده های جمع آوری شده با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی (آزمون تی مستقل و آنالیز واریانس یک طرفه) تجزیه وتحلیل شدند.

یافته ها:  

در این مطالعه میانگین و انحراف معیار مشکلات کلی، مشکلات رفتاری درون سازی و برون سازی شده به ترتیب 24/28± 92/97، 51/16 ± 9/61 و 34/11 ± 11/25 و بر اساس میانگین درصدی، بیشترین نمره کسب شده مربوط به مولفه ی گوشه گیری/افسردگی (81/57 از 100) بود. آنالیز آماری داده ها نشان داد که میانگین نمره مشکلات رفتاری کل (000/0=p) و تمامی مولفه های آن نیز برحسب مقطع تحصیلی کودک دارای اختلاف آماری معنی دار می باشند (05/0>p)، اما با جنس، محل سکونت کودک (شهر / روستا)، تعداد فرزندان، تحصیلات پدر و مادر، شغل پدر و مادر و وضعیت اقتصادی خانواده ارتباط آماری معنی دار نداشت. (05/0<p). علاوه براین ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین میانگین نمره مشکلات کلی و متغیرهای کمی سن کودک، سن تشخیص بیماری، سن پدر و سن مادر دارای ارتباط آماری مثبت و معنی دار وجود دارد.

بحث و نتیجه گیری: 

 نتایج این مطالعه، نمرات شاخص های اضطراب / افسردگی، گوشه گیری / افسردگی، مشکلات توجه و مشکلات رفتاری درونی سازی شده بالاتر از حد متوسط بود، میانگین نمرات مشکلات رفتاری کل و مولفه های آن در کودکان مقطع تحصیلی دوره اول متوسطه به مراتب بالاتر از کودکان مقاطع تحصیلی پایین تر می باشد. به همین دلیل، شناسایی و پیشگیری از بروز چنین مواردی در کودکان مقاطع متوسطه مبتلا به لوسمی الزامی می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
715 تا 721
لینک کوتاه:
magiran.com/p2245287 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!