ظرفیت های درام موسیقایی در تولید مستند رادیویی
رادیو برای حداکثر بهره برداری از ظرفیت های تولیدی به منظور جذب مخاطب بیشتر و افزایش رضایت آنها، از موسیقی در انواع زمینه ها و کاربردها استفاده می کند. یکی از زمینه هایی که کمتر به آن توجه شده، استفاده از ظرفیت های درام موسیقی در تولید برنامه ها بویژه مستندهای رادیویی است. یک مستندموسیقایی رادیویی که فقط از دو عنصر موسیقی و افکت و در بستر یک درام تولید می شود، همچون یک سمفونی است که موومانهای آن روایت بخش های مختلف واقعه را برعهده دارند. در این نوع مستند نشانه های سازی که هرکدام عهده دار مفهوم و معنای خاصی در موسیقی هستند روایت داستان را برعهده می گیرند. از همین روی ظرفیت های درام موسیقایی و نشانه شناسی سازها و موومانهای کی سمفونی از عناصر اصلی مستند موسیقایی هستند که در این پژوهش مدنظر قرارگرفته اند. این تحقیق کیفی است و از روش تحلیل نشانه شناسی براساس رویکرد سوسوری مبتنی بر دال و مدلول استفاده می کند. نمونه مورد مطالعه، سمفونی ایثار ساخته مجید انتظامی و نمایش رادیویی ساخته شده در کشور انگلستان با نام مراقبت ویژه است. استفاده از نمایش رادیویی خارج از کشور بدی نمنظور است که کیفیت افکتهای تولیدی در استودیوهای اروپایی بیش از نمایش های داخلی است و همچنین از تکنیک فولی افکت (Foley Sound Effect) در ساخت آنها استفاده شده و بدین سبب معنای پیام رسان های برای مخاطبان واض حتر و گویاتر است. نتایج حاصل از ترکیب ظرفیت درام موسیقایی، افکت و درام رادیویی به صورت جداولی عرضه شده تا تولیدکنندگان و تهیه کنندگان رادیو با مطالعه آنها بتوانند چگونگی به کارگیری امکانات درام موسیقی را همراه افکت در تولید مستند موسیقایی رادیویی تجربه کنند.
مستند رادیویی ، افکت ، درام موسیقایی ، روایت ، درام رادیویی
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.