ارائه الگوی برنامه ریزی و انتخاب مکان های مناسب برای اسکان اضطراری در شرایط بحران: مطالعه موردی تهرانپارس

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

نحوه مکان‌یابی فضاهای مناسب برای اسکان اضطراری در زمان بحران همواره به‌عنوان یکی از چالش‌های مواجهه با تبعات سوانح مطرح بوده است و تحقیقات زیادی در این رابطه انجام شده است. در این پژوهش تلاش شد تا الگوی مناسبی برای این موضوع مبتنی بر شرایط بومی و وضعیت خطر و ریسک سوانح و میزان آسیب‌پذیری فیزیکی و انسانی ارایه شود. از این الگو می‌توان در سکونت‌گاه‌های شهری، برای برنامه‌ریزی فرایند اسکان اضطراری استفاده نمود.

روش بررسی

در این پژوهش ابتدا مطالعات گذشته درباره اسکان اضطراری به روش کتابخانه‌ای بررسی، سپس جهت تعیین میزان اهمیت پارامترهای موثر در جانمایی مکان‌های مناسب برای این نوع اسکان، پرسشنامه‌ای طراحی و جهت تحلیل سلسله مراتبی، بین سی نفر از متخصصان این حوزه توزیع و بهترین جواب‌ها با توجه به ضرایب ناسازگاری استخراج شد. سپس با توجه به ضریب اهمیت هر پارامتر، مدلی مفهومی و الگویی ریاضی بین پارامترها و معیارها برقرار گردید تا بتوان از آن برای انتخاب مکان مناسب اسکان اضطراری مبتنی بر شرایط مختلف کالبدی و بومی نقاط مختلف کشور استفاده نمود.

یافته ‌ها

این پژوهش نشان‌داد، عدم مجاورت مکان اسکان اضطراری با محل‌های خطرناک (با 074/0)، اطمینان از بهداشت محدوده (با 072/0) و همچنین امکان آتش‌سوزی مکان مدنظر (با 063/0) اثرگذارترین عوامل در انتخاب یک مکان به‌عنوان مرکز اسکان اضطراری مناسب می‌باشند که از نتایج تحلیل سلسله مراتبی برداشت گردید. همچنین انتخاب این عوامل که هرکدام از جنبه‌های متفاوتی هستند نیز نشان از اهمیت بالای این پارامترها و تاثیر زیادشان در ارزیابی مکان‌های منتخب اسکان اضطراری داشت که در بررسی سایر مطالعات و پژوهش‌ها به این اندازه جامع و کافی به این موضوعات پرداخته نشده است. همچنین سرعت کافی برای انتخاب مناسب‌ترین مکان و در کوتاه‌ترین زمان از بین گزینه‌های پیش‌رو و شناسایی نقاط ضعف محدوده ها بزرگترین دستاورد این پژوهش بود.

نتیجه‌ گیری

الگوی به‌دست‌آمده در محدوده تهران‌پارس به‌عنوان مورد مطالعاتی پیاده‌سازی شد و بوستان‌های شهدای تهران‌پارس، آرالیا و مهرنامی مناسب‌ترین مکان‌ها بر اساس این الگو برای زمان بحران شناخته شدند. نتایج استفاده از این الگو نشان داد که غرب محدوده مطالعاتی برای اسکان در زمان بحران با کمبود فضا روبه‌رو خواهد شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
247 تا 259
لینک کوتاه:
magiran.com/p2246001 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!