تجربه نگاری از هویت فرهنگی فرقه دراویش گنابادی در استان چهارمحال و بختیاری

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

تجربه نگاری هویت فرهنگی دراویش گنابادی در استان چهارمحال و بختیاری، به‌عنوان یک پدیده اجتماعی در راستای شفاف سازی و پاسخ دهی به برخی از ابهامات و پرسش‌های مرتبط با این فرقه، با بهره گیری از تکنیک‌های مختلف همچون: مشاهده، مصاحبه عمومی و اختصاصی با اعضا و نخبگان این فرقه و شرکت در مجالس آن‌ها، موضوع مقاله حاضر قرار گرفته است.
بر اساس این تحقیق، شاخصه‌های هویت زای دراویش استان چهارمحال و بختیاری را می‌توان در مواردی از جمله: ولایت، ذکر، بیعت، مجالس فقری، مجالس نیاز، دیگ جوش، حجاب و حفظ اسرار خلاصه کرد. این فرقه انتخاب جانشین را الهامی ازسوی غیب دانسته، به زعم آن‌ها، تنها خاندان ملا سلطان محمد، استحقاق دستیابی به منصب ولایت را دارند. از دیگر شاخصه‌های هویت زای فرقه دراویش، مجالس فقری و نحوه تشرف به آن است که به رغم توجه در مکتوم نگه داشتن چند و چون این مجالس توسط فقرای مجلس، با مشاهده مشارکتی و مصاحبه، مشخص گردید که اجرای صحیح این مراسم منوط به شرایطی همچون استیجاری نبودن مکان، زمان خاص، رعایت حجاب کامل شرعی میان بانوان، ذکر تلقین شده و مصاحفه است. مسئله حجاب، فقط برای مجالس عمومی نیست و در هر حال ولو در میان محارم باید در مجالس فقری رعایت شود. مراسم مجلس نیاز و دیگ جوش، با اسرار و رموز پیچیده‌ای همراه است و به نظر می‌رسد که با وجود اهمیت آن از‌سوی شیخ و پیر دراویش، شناخت و آگاهی کاملی از آن میان خود دراویش نیز وجود ندارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
91
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249304 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!