کاربرد ابزارهای فناوری اطلاعات در مدیریت کووید 19 - مرور مفهومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و اهداف

همزمان با اپیدمی کووید19 تحقیقات فراوانی در زمینه تسهیل و تسریع تشخیص بیماری، ایجاد واکسن و درمانهای احتمالی و درک تاثیرات اجتماعی- اقتصادی این بیماری صورت گرفته است. فناوریهای نوین مانند سلامت از راه دور، سلامت دیجیتال، واقعیت مجازی، سیستمهای خبره و هوش مصنوعی در پیشرفت و موفقیت علوم پزشکی بسیار مهم هستند. تجربه بیماریهای مشابه مانند MERS و SARS، سودمندی فناوری اطلاعات را در مدیریت بیماریهای عفونی و اپیدمی ها تایید کرده است. هدف این مطالعه مروری بر کاربردهای فناوری اطلاعات در مدیریت کووید19 می باشد.

مواد و روش ها

مطالعه حاضر یک مرور مفهومی براساس چارچوب پیشنهادی Arksey و O'Malley شامل پنج مرحله می باشد. الف) شناسایی اهداف تحقیق و استراتژی جستجو ب) شناسایی مقالات پژوهشی مرتبط ج) انتخاب مقالات پژوهشی د) استخراج داده ها و ه) جمع بندی، بحث، آنالیز و گزارش نتایج. بعد از انتخاب کلیدواژه های مورد نیاز مطابق با Mesh، پایگاه های اطلاعاتی Google Scholar, Web of science, ProQuest, PubMed, Scopus, library of Cochrane بدون محدودیت زمانی جستجو گردیدند.

یافته ها

از بین 6297 مقاله مورد بررسی، 24 مقاله برای استخراج داده ها انتخاب شدند. اکثر مطالعات انجام شده (58%)، قابلیت هوش مصنوعی برای کمک به پزشکان در تشخیص بیماران مبتلا به کووید19 و شناسایی ضایعات با استفاده از تصاویر CT را نشان دادند. سایر مطالعات سودمندی استفاده از سیستمهای تله مدیسین، پرونده الکترونیک سلامت، سیستمهای خبره و سیستمهای دیده بانی را برای کاهش تماس، غربالگری سریع و مدیریت صحیح بیماران تایید کرده اند. همچنین 46% مطالعات مرتبط با کاربرد فناوری اطلاعات در مدیریت کووید19 در کشور چین انجام شده است.

نتیجه گیری

با توجه به قابلیت انتقال بسیار بالای اپیدمی کووید 19، کاربرد فناوریهای حوزه سلامت از راه دور مانند تله مدیسین به منظور رعایت فاصله اجتماعی ملموس تر بوده است. همچنین با توجه به مشابه بودن علایم کووید 19 با سایر بیماریهای تنفسی، سعی در ایجاد سیستمهای غربالگری و تشخیص سریع به کمک هوش مصنوعی گردیده است. نتایج مطالعات کاربرد بیشتر این دو سیستم را تایید کرده اند. مطالعات انجام شده اثربخشی فناوری را در شناسایی سریع بیماران، خودقرنطینگی، کمک به تشخیص و پایش روند بیماری اثبات کردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
77 تا 95
لینک کوتاه:
magiran.com/p2249918 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!