تاروپود تازگی(شگردهای هنری صائب در خلق تعابیر تازه با تاکید بر صور خیال در جلد اول دیوان)
تخیل، جزء ذاتی شعر و باعث مایه ور شدن آن است ؛ بی شک یکی از عواملی که بر تاثیر سخن شاعر می افزاید، آفرینش و گزینش تعابیر تازه و تاثیرگذار است که از تخیل شاعر سرچشمه می گیرد؛ صایب، به عنوان سرآمد شاعران شاخه ایرانی سبک هندی در این امر مهم دستی پرقدرت دارد؛ این شاعر پرآوازه برای بدعت پردازی در آوردن تعابیر زیبا و دل انگیز، از شگردهای تازه ای بهره برده است؛ او برای این کار از انواع صور خیال از سویی و ترفندهای تازه و متفاوت از دیگرسو بهره مند شده است تا به مدد خیال فلک پرواز خود بتواند تعابیری تازه و دست اول خلق کند و بر جان و دل مخاطب تاثیری بسزا بگذارد. صایب، از تجربه شاعران بزرگ پیش از خود، به ویژه حافظ به فراوانی بهره برده است، اما خود نیز راه تازه ای در پیش گرفته و از تشبیهات، استعاره ها و کنایات تازه ای برای آفرینش تعابیر نو و دست اول سود جسته که در شعر گذشتگان، سابقه ندارد و با این که ادراک آن ها نیاز به تامل فراوانی دارد، اما به کلام او جذابیت و مقبولیت تازه ای بخشیده است. درمقاله حاضر، به معرفی این ترفندها و تحلیل و واکاوی نمونه هایی از آن ها پرداخته ایم. این پژوهش از نوع تحلیلی- توصیفی به شیوه متن پژوهی است و با استفاده از ابزار گردآوری کتابخانه ای انجام شده است.
صائب ، شاعر هنرور ، تعابیر تازه ، صور خیال ، شگردهای هنری
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.