تنوع ژنتیکی، حدت و توزیع مقاومت ضد میکروبی در بین سویه های لیستریا مونوسیتوژنز جدا شده از شیر، گوشت گاو و محیط گاوداری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه

لیستریا مونوسیتوژنز یک پاتوژن داخل سلولی فرصت طلب منتقله از راه غذا است و در همه جای طبیعت یافت می شود. وقوع لیستریا مونوسیتوژنز در واحدهای تولیدی حیوانات همراه با وجود آن ها در شیر، مدفوع، خوراک، آب، فاضلاب و خاک یک عامل کمک کننده برای لیستریوز منتقله از مواد غذایی در انسان ها و حیوانات است.

هدف

هدف از این مطالعه تعیینخصوصیات ژنوتیپی و سروگروپینگ لیستریا مونوسیتوژنز جدا شده از انواع مختلف نمونه ها و نیز مطالعه الگوهای ضد میکروبی به صورت فنوتیپی و ژنوتیپی بود.

روش کار

از واکنش زنجیره ای پلیمراز (PCR)چندگانه برای تایید لیستریا مونوسیتوژنز، شناسایی سروگروپ ها و دودمان و همچنین تشخیص مارکرهای حدت استفاده شد. از مناطق بین ژنی تکراری حفاظت شده انتروباکتریایی (ERIC) و چند شکلی قطعات DNA حاصل از تکثیر تصادفی-واکنش زنجیره ای پلیمراز (RAPD-PCR) برای شناساییآن سویه ها استفاده شد و الگوهای ضد میکروبی به صورت فنوتیپی با روش کیربای-بویر و به صورت ژنوتیپی با استفاده از PCR مورد مطالعه قرار گرفتند.

نتایج

474 نمونه غربال شده (274 نمونه شیر و هر کدام از موارد خاک، خوراک، فاضلاب و گوشت 50 نمونه) مورد بررسی قرار گرفتند، 10 سویه لیستریا مونوسیتوژنز (شیر=8، خاک=1 و گوشت=1) با هدف قرار دادن ژن hlyA توسط PCR مورد تایید و شناسایی قرار گرفتند و مشخص شد که متعلق به سروگروپ های 1/2a و 3a هستند و تحت دودمان تیپ II قرار می گیرند. ارزیابی پتانسیل حدت نشان داد که همه 10 سویه در برگیرنده ژن iap < /em> بودند در حالی که ژن های plcA و plcB به ترتیب در هفت و هشت سویه مشاهده شدند. با استفاده از روش ERIC و انگشت نگاری RAPD مشخص شد که 6 سویه جدا شده از شیر در یک خوشه قرار می گیرند و این مسئله نشان دهنده این موضوع است که هر دوی این روش ها ابزارهای تایپینگ مولکولی کارآمدی برای لیستریا مونوسیتوژنز هستند. برررسی ژنوتیپی ژن های مقاومت ضد میکروبی (AMR) نشان داد که هفت جدایه برای tetM، پنج تا برای mefA، چهار تا برای msrA و یک جدایه برای ژن lnuA مثبت بودند در حالی که ژن های tetK، ermA، ermB، و lnuB در هیچ یک از جدایه ها مشاهده نشدند.

نتیجه گیری

وجود لیستریا مونوسیتوژنز در محیط های گاوداری همراه با مارکرهای حدت و مقاومت چند دارویی در منطقه مورد مطالعه نشان می دهد که احتمال انتقال از محیط به انسان ها و حیوانات وجود دارد که باید به طور منظم نظارت شود تا از سلامت مواد غذایی و همچنین سلامت حیوانات و انسان ها اطمینان حاصل شود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
1 تا 8
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2250072 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!