درآمدی بر تحقق کمال انسان از منظر قرآن و روایات
باور همه شیعیان اثنی عشری آن است که نه تنها پیامبر اسلام و ایمه اطهار(علیهم السلام) انسان های کاملی بوده اند بلکه دیگران را به رسیدن به این مرتبه دعوت کرده و راه های نیل به کمال را در سیره و سنت خویش بیان کرده اند. به این ترتیب اصطلاح الانسان الکامل و اصطلاحات مشابهی مانند الانسان الحقیقی و کمال الانسان، به فرهنگ و علوم اسلامی راه یافته و در علوم مختلف اسلامی مانند عرفان، حکمت، کلام، تفسیر و حدیث درباره آن سخن رفته است. اکنون سوال این است که آیا کمال انسان امری است که در این دنیا و پیش از مرگ قابل حصول است و انسان می تواند قبل از قطع تعلق روح از بدن به آن دست یابد؟ یا اینکه دنیای مادی محدودتر از آن است که بتواند ظرف چنین کمالی برای نفس باشد و بنابراین دستیابی به این کمال منوط به مرگ است و فقط در جهان دیگر و نشیه دیگر قابل دسترسی است؟ همچنین در صورتی که کمال پس از مرگ حاصل می شود، آیا مراد از این مرگ، موت ارادی و کشتن نفس به سبب ریاضت های شرعی است یا مراد مرگ طبیعی است و یا آنکه متون دینی در این باره صراحت ندارند و پاسخ روشنی در قبال این پرسش ارایه نکرده اند؟
انسان کامل ، کمال گرایی ، قرب الهی ، دنیا ، نفس
-
سیر تطور آرای مفسران درباره آیات مرتبط با الوهیت و بنوت حضرت عیسی (ع)
ربابه قاسمی مبارکه، محمدمهدی تقدیسی*،
نشریه مطالعات قرآن و حدیث، پاییز و زمستان 1402 -
سیاست عقلانی و قرآنی در تمدن نوین اسلامی در ایران معاصر
محمود شریعتی پور، محمد جعفری هرندی*،
نشریه تحولات سیاسی اجتماعی معاصر ایران، تابستان 1402