تاثیر محرک های سالیسیلیک اسید و عصاره مخمر بر بیان ژن های HMGR و GPPS دخیل در بیوسنتز ترپن ها در گیاه دارویی چویل در شرایط کشت سوسپانسیون سلولی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

چویل (Boiss (Schlecht) Ferulago angulata) از گیاهان دارویی با ارزش و بومی ایران است که غنی از ترکیبات ترپنی بوده و به لحاظ داشتن خواص ضد میکروبی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این تحقیق، تاثیر غلظت های مختلف سالیسیلیک اسید و عصاره مخمر در کشت های سوسپانسیون سلولی چویل بر الگوی بیان ژن های درگیر در مسیر بیوسنتز ترپن ها (HMGR و GPPS) برای اولین بار مورد بررسی قرار گرفت. کشت سوسپانسیون سلولی چویل با استفاده از کالوس های حاصل از ریزنمونه برگ انجام شد و محرک های اسید سالیسیلیک و عصاره مخمر (با غلظت های 50، 100 و 150 میلی گرم بر لیتر) در مرحله رشد فعال سوسپانسیون به محیط کشت اضافه گردید و 24، 48 و 72 ساعت پس از تیمار، نمونه سلولی تهیه گردید. از کشت های سلولی بدون اعمال تیمار محرک به عنوان شاهد استفاده شد. بررسی الگوی بیانی ژن های HMGR و GPPS با استفاده از Real-time PCR نشان داد که بیان هر دو ژن به طور معنی داری تحت تاثیر نوع و غلظت محرک و مدت زمان پس از تیمار قرار گرفت. بیان نسبی ژن های HMGR و GPPS با تیمار محرک های مورد بررسی نسبت به شاهد افزایش یافت، ولی افزایش میزان بیان نسبی این ژن ها در تیمار سالیسیلیک اسید به طور معنی داری بیشتر از تیمار عصاره مخمر بود. بیشترین بیان نسبی ژن های GPPS و HMGR مربوط به تیمار سالیسیلیک اسید با غلظت 100 میلی گرم بر لیتر و 24 ساعت پس از تیمار بود. با این حال، بیشترین بیان نسبی این ژن ها در زمان های 24 و 72 ساعت پس از تیمار 150 میلی گرم بر لیتر عصاره مخمر مشاهده شد. نتایج این مطالعه می تواند در زمینه مهندسی متابولیت گیاه چویل مورد بهره گیری و استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 76
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2251706 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!