بررسی انگیزه های ورود به دندانپزشکی در میان دانشجویان سال اول دندانپزشکی در سال 1381

چکیده:
سابقه و هدف
انتخاب حرفه از مهمترین انتخابهای هر فرد در زندگی است. بدنبال این تصمیم باید زمان و هزینه زیادی صرف نماید تا بتواند آماددگی و مهارت لازم برای کار در حرفه را بدست آورد. در این میان انتخاب رشته دندانپزشکی باید با دقت و آگاهی بیشتری صورت گیرد چرا که مطالعات گذشته نشان داده اند که تغییر حرفه برای دندانپزشکان به ندرت امکان پذیر است. لذا این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر انتخاب رشته میان دانشجویان سال اول دندانپزشکی، همچنین مطالعه تاثیر جنسیت بر انگیزه های دانشجویان انجام پذیرفت.
مواد و روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی (descriptive) و از لحاظ زمانی از دسته مطالعات مقطعی (cross - sectional) می باشد.92 نفر از دانشجویان سال اول دندانپزشکی دانشگاه های علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی در سال 1381 در این مطالعه شرکت داشتند. پرسشنامه ای شامل اطلاعات فردی و همچنین رتبه بندی انگیزه ها در اختیار پاسخگویان قرار گرفت. در طراحی پرسشنامه 7 جنبه درآمد، موقعیت اجتماعی، داشتن مطب مستقل، به جامعه، امکان کار با دست، توصیه خانواده و ارتباط با مردم مد نظر قرار گرفت. داده ها با استفاده از آزمون آماری من- ویتنی تحلیل شده، آزمون reliability انجام پذیرفت. (alpha coefficient=0.59)
یافته ها
یافته ها نشان داد 60% دانشجویان سال اول را دختران تشکیل می دهند. دستیابی به موقعیت اجتماعی و خدمت به جامعه مهمترین انگیزه های دانشجویان از انتخاب رشته دندانپزشکی می باشد، در حالیکه امکان کار با دست کمترین تاثیر را بر انتخاب دانشجویان داشته است. درآمد عاملی تعیین کننده در انتخاب دانشجویان نبوده است. همچنین مقایسه دانشجویان دو جنس نشان داد دانشجویان پسر به عامل درآمد هنگام انتخاب رشته اهمیت بیشتری می دهند و دانشجویان دختر به توصیه های والدین توجه بیشتری دارند.
نتیجه گیری
حرفه دندانپزشکی همچنان از موقعیت اجتماعی مطلوبی برخوردار است و دانشجویان بیشتر برای دستیابی به این موقعیت اجتماعی به حرفه دندانپزشکی روی می آورند. خدمت به جامعه نیز انگیزه ای قوی برای ورود به دندانپزشکی است. دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر در اکثریت قرار دارند. از آنجایی که دانشجویان پسر بیش از دانشجویان دختر به عامل درآمد توجه می کنند، با استفاده از این یافته می توان دانشجویان پسر را برای ورود به حرفه دندانپزشکی تشویق نمود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
597
لینک کوتاه:
magiran.com/p225437 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!