بررسی تاثیر زمان، ماده ضدعفونی و محیطهای نگهداری بر ابعاد الگوی آکریلی دورالی

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به کاربرد وسیع آکریل دورالی (Duralay)، در تهیه الگوی مستقیم از داخل کانال و نظر به مبهم بودن تاثیر همزمان گذشت زمان، ماده ضدعفونی و محیط نگهداری بر ابعاد الگوی آکریلی دورالی این تحقیق با هدف بررسی تاثیر ماده ضدعفونی کننده و محیطهای نگهداری شامل محیط آب محیط خشک بر ثبات ابعادی الگوهای post & core ساخته شده از آکریل Duralay در فواصل زمانی متوالی در بخش تخصصی پروتز دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی انجام گرفت.
مواد و روش ها
این تحقیق بصورت نیمه تجربی و آزمایشگاهی انجام گرفت. برای جمع آوری داده ها از تکنیک مشاهده و تکمیل فرم اطلاعاتی استفاده شد. نمونه های مورد آزمایش شامل 36 الگوی آکریلی دورالی بودند که به روش سیمولیشن ساخته شدند. ابتدا هر دوازده نمونه در یکی از سه گروه گلوترآلدئید، هیپوکلریت سدیم و شاهد قرار گرفتند. سپس هر گروه دوازده تایی به دو گروه 6 تایی در محیطهای خشک و مرطوب تقسیم شدند و در فواصل زمانی 0، 1، 3، 6، 9 و 24 ساعت، طول پست، قطر کورونالی پست و قطر اپیکالی پست به کمک کولیس دیجیتال در حد 0.01 میلیمتر اندازه گیری شدند. جهت آنالیزهای درون گروهی از آزمون های sphericity و در صورت لزوم Greenhouse - Geisser و برای آنالیزهای بین گروهی از آزمونPost Hoc HSD Tukey)) استفاده شد.
یافته ها
تحقیق نشان داد تنها قطر کورونالی و اپیکالی پست تحت تاثیر بینابینی سه عامل گذشت زمان، ماده ضدعفونی و محیط نگهداری به طور معنی دار تغییر می کند (P<0.005). گذشت زمان تنها بر قطر کورونالی پست تاثیر معنی دار دارد (P<0.005). همچنین در این مطالعه تفاوت معنی داری تاثیر محیط نگهداری خشک و مرطوب بر ابعاد الگوی آکریلی دورالی مشاهده نگردید. در مورد مواد ضدعفونی کننده، گلوتارآلدئید باعث انقباض و هیپوکلریت سدیم باعث انبساط آکریل می شود که مکانیسم این پدیده مشخص نیست.
نتیجه گیری
در کل می توان گفت تغییرات خطی آکریل دورالی در فواصل زمانی از الگوی ثابتی پیروی نمی کند. لذا نمی توان ساعت خاصی را به عنوان بهترین زمان برای مرحله ریختگی الگوی آکریلی معرفی کرد. با توجه به تعدد متغیرهای مستقل مورد بررسی در این تحقیق، توصیه می شود به منظور نزدیک شدن به واقعیت های کلینیکی و دستیابی به شواهد بهتر با افزایش تعداد نمونه ها و عملگرها، تاثیر این متغیرهای مستقل (گذشت زمان، ماده ضدعفونی کننده و محیطهای نگهداری) تا پایان مراحل ریختگی و سمان کردن دنبال شده، ویژگی های پراهمیت کلینیکی مانند انطباق و گیر مورد ارزیابی قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
690
لینک کوتاه:
magiran.com/p225447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!