بررسی اثر دستگاه Twin Block کلارک بر نیمرخ بافت نرم در مال اکلوژن Class II

چکیده:
سابقه و هدف
با توجه به افزایش تقاضا برای درمان های ارتودنسی در سالیان اخیر استفاده از دستگاه های فانکشنال گسترش فراوانی یافته است. از طرف دیگر بیشتر مطالعات موجود در مورد تغییرات متغیرهای اسکلتال و دنتال متعاقب استفاده از دستگاه های فانکشنال به بحث و بررسی پرداخته اند و تحقیقات کمتری درباره تغییرات متغیرهای بافت نرم صورت گرفته است، لذا با توجه به اهمیت موضوع، این تحقیق با هدف بررسی تغییرات متغیرهای بافت نرم به دنبال استفاده از دستگاه فانکشنال Twin Block صورت گرفت.
مواد و روش ها
تحقیق به صورت نیمه تجربی (Quazi Experimental) بر روی 13 بیمار شامل 7 دختر و 6 پسر با دامنه سنی 7 سال و 7 ماه تا 12 سال و 6 ماه صورت گرفت. کلیه بیماران دارای مال اکلوژن CI II Div. 1، ایرانی مسلمان، ساکن شهر تهران و عدم سابقه درمان ارتودنسی و Extraction دندانی بودند. پس از انتخاب نمونه ها، رکوردهای مورد نیاز در دو مرحله قبل و بعد از درمان با Twin Block تهیه شد. نتایج سفالومتریک قبل و بعد از درمان در پرسشنامه درج و سپس وارد رایانه گردید. آنالیز داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS و آزمون t زوجی صورت گرفت. لازم به ذکر است طول مدت درمان بین 7 تا 17 ماه بوده است.
یافته ها
یافته های تحقیق نشان داد که در اثر درمان با دستگاه Twin Block، متغیرهای nasolabial، nasofacial،lower lip to E line و upper lip length کاهش غیرمعنی دار آماری یافته و متغیرهای facial convexity، H angle،upper lip prominance، upper lip thickness،upper lip to E line کاهش معنی دار آماری و همچنین متغیرهای mentocervical، upper lip thickness، lower lip prominance و soft tissue lower face height افزایش غیرمعنی دار آماری و در نهایت متغیرهای nasomental، mentolabial،soft tissue upper face height وlower lip length افزایش معنی دار آماری پیدا کردند.
نتیجه گیری
در نتیجه درمان با Twin Block، بافت نرم چانه رو به قدام حرکت می نماید و در نتیجه از تحدب پروفایل صورت کاسته می شود. همچنین ارتفاع نیمه فوقانی و نیمه تحتانی بافت نرم صورت افزایش یافته و نسبت بین آنها نیز به میزان نرمال نزدیکتر می شود. در ضمن این که ضخامت لب بالا افزایش و ضخامت لب پایین کاهش می یابد. طول لب بالا تقریبا ثابت، اما طول لب پائین افزایش می یابد و فاصله بین حاشیه لب بالا و لب پایین تا E - Line به میزان نرمال نزدیکتر می شود و در نهایت labiomental fold نیز بازتر می گردد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
712
لینک کوتاه:
magiran.com/p225449 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!