تحلیل و بررسی اثر داروی کربوپلاتین بر روی اووژنز (تخمک گذاری) و تغییرات رحمی در موش ماده بالغ نژاد NMRI در شرایط In vivo

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

سرطان یکی از بیماری های شایع در سراسر دنیا می باشد. از مهمترین روش های درمانی برای سرطان شیمی درمانی است که به وسیله رژیم های دارویی مختلفی انجام می گیرد. یکی از داروهای رایج در شیمی درمانی «کربوپلاتین» است. هدف از این کار تحقیقاتی بررسی تاثیر داروی کربوپلاتین برروی تخمک زایی و تغییرات رحمی در موش نژاد NMRI است. در این پژوهش 30 سر موش به پنج گروه کنترل، شم و سه گروه تجربی تقسیم شدند. داروی کربوپلاتین در سه دوزmg/kg 120، 60، 30 به صورت زیرجلدی به موش های تجربی تزریق و پس از تشریح حیوانات، تخمدان و رحم جدا شدند و تحت مراحل تهیه بافت و رنگ آمیزی هماتوکسیلین-ایوزین قرار گرفتند. همچنین خونگیری جهت بررسی دو هورمون استرادیول و FSH انجام شد. نتایج با استفاده از نرم افزار SPSS و آنالیز واریانس یک طرفه مورد تحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج بیانگر آن است که دراثر مصرف داروی کربوپلاتین، در فولیکول های بدوی، ثانویه، گراف، جسم زرد و رگ های خونی کاهش معنی دار و در فولیکول های آترتیک افزایش مشاهده گردید. قطر کلی تخمدان در هر سه گروه تجربی کاهش یافت اما در قطر فولیکول ها تغییر چشمگیری دیده نشد. در بررسی های رحمی، قطر رحم، لایه های آن، ضخامت لومن و تعداد غدد ترشحی در گروه های تجربی و میزان هورمونهای FSH و استرادیول کاهش یافت. باتوجه به اختلال در سیستم هورمونی و کاهش تعداد فولیکول های بدوی، ثانویه و گراف و افزایش فولیکول های آترتیک، داروی کربوپلاتین بر روی باروری تاثیر منفی داشته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2254517 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!