ارائه مدلی برای ارزیابی شاخص های مدیریت فرهنگی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان تهران و البرز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

توسعه منابع انسانی و نحوه صحیح مدیریت و توجه به عوامل و شاخص های تاثیرگذار در سازمان ها و مراکز آموزشی خصوصا آموزش عالی می تواند باعث پیشرفت در همه جهات و قدرت رقابت پذیری با سرعت رو به افزون جامعه جهانی باشد. از این رو دانشگاه به عنوان نماد آموزش عالی کشور، نهادی اثرگذار در فرهنگ جامعه می باشد و موضوع فرهنگ در دانشگاه، اهمیتی دوچندان می یابد.

مواد و روش ها: 

پژوهش حاضر در تلاش است با اتخاذ رویکرد کیفی مبتنی بر روش تحلیل مضمون که به دنبال خروجی مضامین پایه، سازمان‏دهنده و فراگیر مرتبط با مساله تحقیق است به این پرسش پاسخ دهد که آیا می توان شاخص های فرهنگ شناسایی کرد که باعث توسعه فرهنگ در دانشگاه گردد. این پژوهش بر اساس هدف تحقیق، از نوع اکتشافی و نحوه گردآوری اطلاعات از نوع کتابخانه ای و میدانی می باشد. جامعه آماری تحقیق جهت انجام مصاحبه های نیمه ساختاریافته شامل اساتید، سیاست گذاران، عوامل اجرایی، مدیران فرهنگی بودند. نمونه گیری به روش گلوله برفی انتخاب شد و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA صورت پذیرفت که در مجموع 69 مضمون پایه و 6 مضمون سازمان‏دهنده ذیل سه مضمون فراگیر ظواهر، ارزش‏ها و باورها استخراج شد.

یافته ها:

 در سطح اخلاق حرفه ای 3 مقوله شخصی، درون شخصی، درون سازمانی؛ در سطح سرمایه فرهنگی 3 مقوله گرایش ها و تمایلات، تلاش و کوشش، اجرا در سطح هویت خواهی 3 مقوله درگیری شغلی، جهت گیری حرفه ای، تسلط به کار و پیشرفت، تحصیل شایستگی فردی و سازمانی می باشد.

نتیجه گیری: 

بر اساس نتایج پژوهش تمامی تم های فرعی شناسایی شده در کل تحقیق دسته بندی کلی تری انجام شد که منجر به شناسایی تم های اصلی «اخلاق حرفه ای»، «سرمایه فرهنگی»، «هویت خواهی»، «عدالت سازمانی»، «بلوغ سازمانی»، «تاب آوری» است.

زبان:
فارسی
صفحات:
97 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2254644 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!