سنگ نگاری، زمین شیمی و خاستگاه زمین ساختی توده آذرین درونی مافیک- الترامافیک در گستره آنومالی (آهن) شماره 15 بافق (ایران مرکزی)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
توده آذرین درونی مافیک- الترامافیک آنومالی (آهن) بافق در 35 کیلومتری شمال باختری شهرستان بافق، در پهنه زمین شناسی ایران مرکزی جای دارد. این توده در کربنات‏ های سری ریزو به سن نیوپروتروزوییک پسین- کامبرین پیشین جایگزین شده است و بخشی از ماگماتیسم کامبرین پیشین در بخش باختری بلوک پشت بادام است. ترکیب این توده مافیک تا الترامافیک شامل آمفیبول گابرو، آپاتیت گابرو، گابرو، آنورتوزیت، آمفیبول پیروکسنیت و آپاتیت پیروکسنیت با بافت غالب گرانولار است. پیروکسن، آمفیبول، پلاژیوکلاز، اکسید های آهن- تیتانیم، آپاتیت و مقدار اندکی الیوین از کانی‏ های سازنده این سنگ ها هستند. از دیدگاه زمین شیمیایی، خاستگاه این توده از ماگمای مادری با سرشت توله ایتی تا کالک آلکالن بوده است. این سنگ های آذرین درونی در نمودار های عنکبوتی بهنجارشده به ترکیب کندریت و گوشته اولیه، غنی شدگی از LILE و تهی‏ شدگی از HFSE نشان می‏ دهند. نمودار های گوناگون برای شناخت محیط زمین ساختی نشان دهنده وابستگی توده آذرین درونی بررسی شده به محیط‏ های زمین ساختی وابسته به فرورانش است. همچنین، ماگمای مادر توده آذرین درونی احتمالا در پی ذوب پریدوتیت‏ های گوشته ای (گوشته بالایی)، متاثر از سیال های پهنه فرورانش تشکیل شده است. یافته های این پژوهش با الگو‏ هایی سازگار است که ماگماتیسم کامبرین پیشین در بلوک پشت بادام را در ارتباط با فرورانش پوسته اقیانوسی پروتوتتیس به زیر زیر خردقاره ایران مرکزی، در حاشیه شمالی گندوانا می‏ دانند.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 128
لینک کوتاه:
magiran.com/p2256804 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!