ارزیابی تجربی و شبیه سازی مولکولی کاربرد چارچوب های فلز-آلی در حذف ترکیبات گوگردی از برش های نفتی-بنزینی به منظور تولید سوخت پاک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

وجود ترکیبات گوگردی و مرکاپتان ها در برش های نفتی، موجب آلودگی محیط زیست شده و در خطوط انتقال و مخازن نگهداری، باعث خوردگی می شود. بنابراین لازم است تا مقدار گوگرد و مرکاپتان ها در برش های نفتی تا حد استانداردهای بین الملی کاهش یابد. چارچوب های فلز-آلی دسته ی از جاذب های نانو-متخلخل هستند که برای ذخیره سازی و جداسازی گازها و بهره برداری از انرژی و اصلاح محیط زیست مناسب تشخیص داده شده است. این مقاله با استفاده از آزمایشات تجربی و نیز شبیه سازی مولکولی تلاش می کند تا حذف ترکیبات گوگرددار از بنزین را مورد بررسی قرار دهد. در آزمایش های تجربی گوگردزدایی از تیوفن و بنزوتیوفن که ترکیبات آروماتیک گوگرددار در بنزین هستند به عنوان بنزین مدل شده استفاده شد. فرآیند گوگردزدایی توسط برخی چارچوبهای فلز-آلی با جرم g05/0 در مدت زمان 8 ساعت و در دمای K308 انجام شد. در قسمت شبیه سازی مولکولی نیز برای بنزین یک مدل تعریف شد که شامل مخلوط دوتایی از نرمال-هگزان/بنزوتیوفن، نرمال-هگزان/تیوفن و نرمال-هگزان/اتان تیول بود. مقدار جذب و گزینندگی ترکیبات گوگرددار در چارچوبهای فلز-آلی مورد بررسی قرار گرفت. بهترین جداسازی در مخلوط نرمال-هگزان و ترکیبات گوگرددار مربوط به کسر مولی 01/0 در دمای K318 بود که این مقدار برای مخلوط بنزوتیوفن و نرمال-هگزان برابر با 92/12852، برای مخلوط تیوفن و نرمال-هگزان برابر با 94/628 و برای مخلوط اتان تیول و نرمال-هگزان برابر با 699/50 بدست آمد. نتایج نمودارهای جذب و گزینندگی ترکیبات گوگرددار بر چارچوب های فلز-آلی -در هر دو بخش تجربی و شبیه سازی- نشان داد که MIL-47(V) دارای بیشترین گزینندگی و جذب برای ترکیبات گوگرددار است. در هر دو بخش تجربی و شبیه سازی مولکولی مشخص شد که چارچوبهای فلز-آلی می توانند حذف کننده ی مناسبی برای ترکیبات گوگرددار، جهت بدست آوردن سوخت پاک باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p2257201 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!