تهیه و تعیین ساختار بلوری شبه چندریخت کمپلکس نیکل حاوی لیگاند ماکروسیکل شیف باز، [NiLCl]Cl•H2O، در دمای پایین، و محاسبه ی تاثیر تغییر هالوژن بر روی قطبش پذیری و فرا قطبش پذیری

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

ساختار تک بلور کمپلکس [NiLCl] Cl•H2O (2)، (محصول واکنش تراکمی بازروانی 2- (3- (2-فورمیل فنوکسی)-2-هیدروکسی پروپوکسی)بنزآلدهید و 1و3-دی آمینو-2-پروپانول در حضور کلرید نیکل شش آبه در حلال متانول)، با استفاده از پراش پرتو Xتعیین شد. محیط کویوردیناسیون اطراف یون نیکل (II)، هشت وجهی واپیچیده است که توسط دو نیتروژن ایمینی، دو اکسیژن اتری و یک اکسیژن الکلی ماکروسیکل و همچنین یک آنیون کلرید ایجاد می-شود. این کمپلکس شبه چندریخت کمپلکس گزارش شده ی [NiLCl] Cl•0.75H2O (1)]1[است. در واحد بی تقارن هر دو ترکیب، دو مولکول [NiLCl]Cl همراه با مولکول های آب شبکه وجود دارد، با این تفاوت که واحد بی تقارن ترکیب (1) حاوی یک و نیم مولکول آب است در حالی که واحد بی تقارن ترکیب (2) حاوی دو مولکول آب است. ساختارهای کمپلکس (2) و کمپلکس های مشابه آن با تغییر کلر به برم و ید، به روش DFT در سطح تیوری B3LYP با استفاده از تابع پایه LANL2DZ برای نیکل و هالوژن، و تابع پایه 6-31G (d,p) برای عناصر کربن، هیدروژن، اکسیژن و نیتروژن بهینه شدند که پارامترهای هندسی محاسباتی توافق خوبی با داده های تجربی نظیر، نشان می دهند. بر پایه ی ساختارهای بهینه شده، قطبش پذیری و فرا قطبش پذیری این سه ترکیب در همان سطح تیوری جهت پیش گویی رفتار نوری غیرخطی آنها محاسبه شد که منعکس کننده بزرگی قابل توجه خاصیت نوری غیرخطی آنها نسبت به اوره می باشد که با شعاع هالوژن نسبت مستقیم دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
219 تا 232
لینک کوتاه:
magiran.com/p2257214 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!