بررسی انتخابات و عملکرد نمایندگان کرمانشاه در مجلس شورای ملی دوره بیست و یکم

چکیده:

انتخابات از دستاوردهای بزرگ مشروطه است و با تاسیس مجلس و اجرای اصل تفکیک قوا، کشور ایران در زمره ممالک مشروطه و نظام‌های پارلمانی قرار گرفت. این امر از مقوله‌های مهم در دوره پهلوی دوم نیز هست. کودتای 28 مرداد 1332 و منکوب شدن مخالفان و افزایش قدرت شاه، موجب شد تا نمایندگان مجلس این دوره به گونه‌ای با عملکرد مستقیم دولت در ارتباط باشند؛ این امر، به ویژه از مجلس نوزدهم به بعد با افزایش دوره‌های نمایندگی، نمود چشمگیری یافت. این نهاد مقدس، به‌تدریج، به مکانی فرمایشی در راستای دسیسه‌بازی‌های شاهنشاهی تبدیل گردید. به دنبال انقلاب سفید، شاه می‌بایست مجالس مقننه مناسبی تشکیل می‌داد تا پایه‎های رژیم را که با قیام 15 خرداد 1342 و عواقب آن لرزان شده بود، پایدار بدارد و در عرصه بین‌المللی با تبلیغات وانمود کند که بعد از رفراندوم دموکراتیک 6 بهمن 1341، این پایه‌ها تحکیم یافته است. مجلس بیست و یکم اولین مجلس بعد از انقلاب سفید بود که پس از دو سال فترت تشکیل می‌شد و ضمن شرکت زنان در انتخابات به وجود می‌آمد و نمایش آزادی ایجاب می‌کرد تعدادی هم از ایشان انتخاب شوند؛ این مجلس می بایست لوایح لازم انقلاب سفید را  تصویب کند و به تصویب‌نامه‌های قانونی دوره فترت نیز صحه بگذارد و بدین ترتیب، لازم بود تا تمام نمایندگان بدون استثنا از نظر دولت و پارلمان، شناخته شده و مطمین باشند.
این پژوهش با رویکردی تحلیلی به بررسی انتخابات دوره بیست و یکم مجلس شورای ملی در حوزه انتخابیه کرمانشاه و تبیین مواضع و عملکرد نمایندگان کرمانشاه نسبت به ابعاد مختلف طرح‌ها، لوایح و تصمیم‌سازی‌های مجلس می‌پردازد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2258348 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!