بررسی و مقایسه ماده موثره اپی گالوکاتچین گالات در کالوس حاصل از کشت بافت گیاه دارویی (Camellia sinensis (L.) Kuntze) به روش نوین استخراج با پلیمر قالب مولکولی (MIP)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

به دلیل اهمیت اپی گالو کاتچین گالات EGCG” “در گیاه چای در صنایع دارویی و غذایی، به بررسی و مقایسه میزان EGCG در عصاره برگ جوان (دوبرگی) و مسن و کالوس گیاه پرداخته و اقدام به جداسازی و اندازه گیری EGCG در عصاره کالوس به روش پلیمر قالب مولکولی MIP در سال 1397در داروسازی گیاه اسانس شد. جهت تولید و تحریک کال زایی، کالوس گیاه چای برداشت شده از منطقه غرب مازندران در محیط های کشت MS، SH و WPM با مقادیر مختلف از هورمون های گیاهی کشت شد. برگ و کالوس با متانول 70 درصد به روش ماسراسیون عصاره-گیری شدند. برای خالص سازی EGCG از عصاره کالوس، مقدار نانولوله ی چند دیواره و عامل دار کربن (MWCNTs) در محدوده ی 10-1 میلی گرم، در ساخت CNTs-MIP بررسی و بهینه شد. EGCG در عصاره کالوس با CNTs-MIP ، استخراج و میزان آن با کروماتوگرافی فاز مایع تعیین شد. بیشترین حجم کالوس در محیط WPM و بیشترین میزان EGCG در محیط SH با غلظت بهینه از هورمون های BA (2 mg/L), 2,4-D (0.5 mg/L)، مشاهده شد. افزودن 8 میلی گرم از MWCNTs به ساختار پلیمر، میزان بیشتری از EGCG را استخراج نمود. EGCG در برگ جوان و مسن و کالوس گیاه به ترتیب 34/37، 19/7، 13/0 میلی گرم در گرم می باشد. میزان EGCG در کالوس با استفاده از CNTs-MIP، 91/0 میلی گرم در گرم محاسبه شد. با وجود مقدار کم EGCG در کالوس، با استفاده از CNTs-MIP مقدار این ماده با ضریب تغلیظ 8 برابری قابل اندازه گیری و بیانگر کارایی این تکنیک می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 63
لینک کوتاه:
magiran.com/p2259180 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!