انتقال فاز پیروفیلیت به زئولیت‎های سدیک، ریورسایدیت و هیب شیت تحت شرایط گرمابی قلیایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در این پژوهش، انتقال فاز پیروفیلیت به زیولیت‎های سدیک تا کلسیک و گروه توبرمورایت در حضور محلول های NaOH وCaCl2   بررسی شد. آزمایش ها در سه مرحله جداگانه تحت شرایط ثابت گرمابی (دمای 150 درجه سانتی گراد، زمان 72 ساعت) در اتوکلاوهای تفلونی انجام شد. ترکیب شیمیایی نمونه اولیه از روش‎ XRF تعیین شد. موفورلوژی و کانی شناسی نمونه ها به ترتیب با (SEM) و (XRD) شناسایی شد. نتایج نشان داد که در غلظت متغیر (1 تا 8 مول برلیتر) NaOH  لوسیت، زیولیت های‎ سدیک آنالسیم و سودالیت تشکیل شد. زیولیت‎ کلسیک تحت تاثیر حضور Na+  (5/2- 5/1 مول برلیتر) و Ca+2 (1- 25/0 مول برلیتر) سنتز نشد بلکه ترکیباتی مانند ریورسایدیت، هیب‎شیت، هالیت، هیدروکسی‎کانکرینیت و تری کالسیلیت تشخیص داده شد. در بیش ترین غلظت Ca+2 (1 مول برلیتر)، ریورسایدیت (یکی از اعضای گروه توبرمورایت) و هیب‎شیت (یک نوع هیدروگروسولر) و در کم ترین غلظت Ca+2 (25/0 مول برلیتر) هالیت به عنوان محصول اصلی تشکیل شد. غلظت Ca+2 و نسبت یونی Na/Ca از عوامل مهم در سنتز این محصولات هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
465 تا 480
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2259572 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!