روش های تشخیص افتراقی اختلالات شناختی با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی مبتنی بر سیگنال های الکتروانسفالوگرام: یک مرور نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیماری آلزایمر نوعی اختلال مغز است که به تدریج عملکرد شناختی و در نهایت توانایی انجام کارهای روزمره را دچار اختلال می کند. تشخیص زودهنگام این بیماری توجه بسیاری از پزشکان و محققان را به خود جلب کرده است و از روش‏ های مختلفی برای شناسایی آن در مراحل اولیه استفاده شده است. ارزیابی شبکه‏ های عصبی مصنوعی روشی کم هزینه و بدون اثرات جانبی است که برای تشخیص و پیش‏بینی بیماری آلزایمر در افراد دارای اختلال شناختی خفیف، بر پایه امواج الکتروانسفالوگرام استفاده می ‏شود.

مواد و روش ‏ها: 

برای این مطالعه مروری نظام مند، کلمات کلیدی "آلزایمر"، "شبکه مصنوعی عصبی" و "EEG" در پایگاه داده های IEEE ، PubMed Central، Science Direct وGoogle Scholar، بین سال های 1388 تا 1398 جستجو شدند. سپس برای ارزیابی منتقدانه و بر اساس بیشترین ارتباط با موضوع مورد مطالعه، انتخاب شدند.

یافته ها: 

نتیجه جستجو در این پایگاه‏ های اطلاعاتی 100 مقاله بود. به استثنای مقالات غیر مرتبط، فقط 30 مقاله مورد مطالعه قرار گرفتند. در این مطالعه، انواع مختلفی از شبکه‏ های عصبی مصنوعی شرح داده شد، سپس، صحت طبقه‏ بندی به‏ دست آمده توسط این روش ها بررسی شد. نتایج نشان داده است که برخی از روش ها، علی‏رغم اینکه در تحقیقات کمتر مورد استفاده قرار می‏ گیرند یا شامل معماری ساده ای هستند، بالاترین صحت برای طبقه بندی را دارند. در بسیاری از مطالعات، شبکه‏ های عصبی مصنوعی در مقایسه با سایر روش ‏های طبقه بندی در نظر گرفته شده اند و نتایج برتری این روش‏ ها را نشان می‏ دهد.

نتیجه گیری:

 از شبکه‏ های عصبی مصنوعی می توان به عنوان ابزاری برای تشخیص زودهنگام بیماری آلزایمر استفاده کرد. این شبکه ها را می توان از لحاظ صحت طبقه بندی، سرعت، معماری و کاربرد متداول، مورد بررسی قرار داد. برخی از شبکه‏ ها در طبقه‏ بندی و درک داده ‏ها دقیق هستند، اما کند هستند و یا به محیط‏ های سخت ‏افزاری/ نرم ‏افزاری خاصی نیاز دارند. بعضی دیگر از شبکه ها با داشتن معماری ساده، نسبت به شبکه های پیچیده بهتر عمل می کنند. علاوه براین، تغییر در معماری شبکه‏ های معمولی یا ترکیب آن ‏ها با سایر روش ‏ها، نتایج متفاوت قابل توجهی را به همراه داشت. افزایش صحت طبقه بندی این شبکه ها در تشخیص نقص شناختی خفیف، می‏ تواند به پیش‏ بینی مناسب بیماری آلزایمر کمک کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
152 تا 165
لینک کوتاه:
magiran.com/p2261084 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!