تاثیر حمایت اطلاعاتی بر نگرانی همراهان بیماران ترومایی پذیرش شده در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف :

 تروما یکی از علت های مهم مرگ ومیر در جهان است. متعاقب بستری شدن بیمار و تحت مراقبت قرار گرفتن فوری و تنش های ناشی از این اتفاق، عمدتا خانواده بیماران دچار تشویش و نگرانی می شوند. در این وضعیت، اطمینان بخشی به همراهان بیماران، انتقال اطلاعات بالینی به بستگان وی و ارایه حمایت های خانواده محور، از سوی پرسنل پرستاری بخش ICU مهم می باشد. نظر به اهمیت این مسیله، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی حمایت اطلاعاتی بر کاهش نگرانی بیماران ترومایی بستری در بخش ICU بیمارستان آیت الله کاشانی شهرکرد در سال 1396 صورت پذیرفت.

مواد و روش ها :

پژوهش حاضر، جزو مطالعات کارآزمایی بالینی، از نوع مطالعات موازی، با گروه کنترل و شاهد بود. جامعه آماری پژوهش، همراهان بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه هستند که به صورت تصادفی 60 نفر انتخاب شدند و در دو گروه 30 نفر قرار گرفتند. ابزار اندازه گیری تحقیق، پرسشنامه 50 سوالی محقق ساخته بود. تجزیه و تحلیل داده ها با برنامه spss20  و استفاده از آزمون تحلیل کواریانس صورت گرفت.

یافته ها :

نتایج حاصل نشان داد که نمره نگرانی قبل و پس از برگزاری جلسات، تفاوت معناداری دارند و میانگین نمرات نگرانی گروه آموزش به طور معنی داری کاهش پیدا کرده است (0/05>P).

نتیجه گیری:

 با توجه به موثر بودن حمایت اطلاعاتی و ارایه پشتیبانی های لازم به همراهان و خانواده های بیماران، در راستای کاهش علایم نگرانی و اضطراب آنها، پیشنهاد می شود در بخش های پرتنشی همچون ICU، واحد مراقبت از خانواده استقرار یابد.

زبان:
فارسی
صفحات:
802 تا 808
لینک کوتاه:
magiran.com/p2264776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!