اثر سلول بنیادی مزانشیمی و تمرین هوازی بر بیان ژن های β-catenin و GSK-3β بافت قلب در رت های مدل تجربی استئوآرتریت زانو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

توان تکثیر برای مدت طولانی سبب شده است که سلول بنیادی مزانشیمی به یک منبع مناسب در استراتژی های ترمیم بافتی، سلول درمانی و مهندسی بافت تبدیل شود، از طرفی فعالیت ورزشی منظم، به عنوان بخشی از کارهای روزمره فرد ممکن است به مدیریت شرایط پاتولوژیک کمک کند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تزریق سلول های بنیادی مزانشیمی و تمرین هوازی بر بیان ژن β-catenin و GSK-3β بافت قلب موش های مدل تجربی استیوآرتریت زانو می باشد.

مواد و روش ها

بدین منظور 35 سر موش نر نژاد ویستار  با میانگین وزنی 250-300 گرم پس از انتخاب به 5 گروه تقسیم شدند (7سر در هر گروه): 1) کنترل -سالم، 2) کنترل- بیمار، 3) سالین، 4)  (Mesenchymal Stem Cells) MSCs و 5) تمرین + MSCs. در ابتدا مدل استیوآرتریت القاء شد. سپس به منظور گروه بندی جهت استفاده از سلول های بنیادی مزانشیمی از ناحیه فمور و tibia سلول مغز استخوان جمع آوری و پس از کشت در آزمایشگاه برای هر موش 1000000 به ازای یک کیلوگرم وزن بدن موش آماده سازی شد و در طول دوره ی ریکاوری و به عنوان یک بار تزریق در محل القاء مدل سلول ها تزریق شدند. برنامه تمرینی 4 هفته ای با رعایت اصل اضافه بار به صورت پیشرونده اجرا شد. آنالیز آزمایشگاهی سطوح ژن β-catenin و GSK-3β بافت قلب با استفاده از کیت های تجاری ویژه و با روش Real-time PCR تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس یک راهه انجام شد.

نتایج

القای مدل (Osteoarthritis) OA در موش های صحرایی منجر به افزایش معنی داری در ژن -cateninβ و هم چنین کاهش معنی دار در ژن GSK3 بافت قلب نسبت به گروه کنترل سالم گردید، که سلول و تمرین+سلول منجر به کاهش در ژن -cateninβ و هم چنین افزایش در ژن GSK3 بافت قلب در مقایسه با گروه بیمار شد، که تغییرات ایجاد شده در گروه سلول به تنهایی معنی دار نبود ولی در گروه تمرین+سلول معنی دار بود.

بحث و نتیجه گیری

تزریق سلول بنیادی به تنهایی تاثیر چندانی بر ژن های β-catenin و GSK-3β بافت قلب نداشت ولی انجام تمرین هوازی پس از تزریق سلول های بنیادی در رت های استیوآرتریت شده به خوبی توانست تغییرات معنی داری را در ژن های β-catenin و GSK-3β بافت قلب ایجاد کند. بنابراین تزریق سلول بنیادی به همراه انجام تمرین هوازی ممکن است از طریق مهار سیگنالینگ Wnt/ β-catenin در قلب از ابتلا به بیماری قلبی عروقی در مدل تجربی استیوآرتریت جلوگیری نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 19
لینک کوتاه:
magiran.com/p2268178 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!