ارزیابی میزان تطابق کیفی و کمی داده های ژئوفیزیکی با عیارسنجی کانسار مس دره زرشک یزد به منظور پیشنهاد موقعیت بهینه گمانه های اکتشافی جدید

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

در کانسار مس دره زرشک یزد داده های ژیوفیزیکی مغناطیس سنجی، مقاومت ویژه و قطبش القایی برداشت شده و تعداد 25 حلقه گمانه اکتشافی در سطح محدوده حفاری شده است. در پژوهش حاضر مدل سازی وارون و پردازش داده های ژیوفیزیکی و میزان انطباق کیفی و کمی آنها با داده های عیارسنجی گمانه ها انجام شده است. برای این منظور ابتدا نقشه شدت میدان مغناطیسی کل بعد از اعمال فیلترها و پردازش های لازم ترسیم شد و گسترش سطحی و عمقی بی هنجاری ها روی آن مشخص شد. ترسیم پروفیل بی هنجاری ایستگاه های برداشت مغناطیسی منطبق بر چهار پروفیل ژیوالکتریکی نشان می دهد که اغلب محدوده های بی هنجار مغناطیسی، دارای بارپذیری زیاد و مقاومت ویژه کم نیز هستند که بر تطابق کیفی داده های مغناطیسی و ژیوالکتریک با یک دیگر و در نتیجه افزایش احتمال کانی سازی در منطقه دلالت دارد. سپس براساس تفسیر کیفی مقاطع ژیوالکتریک، موقعیت بهینه حفاری روی هر پروفیل پیشنهاد شد. ترسیم مقطع ماده معدنی منطبق بر پروفیل های ژیوالکتریک با استفاده از داده های عیارسنجی گمانه ها نشان داد که حفاری برخی گمانه ها مبتنی بر نتایج عملیات ژیوفیزیکی نیست و بدون هیچ گونه منطق، هدف و طراحی درستی صورت گرفته است. به طورکلی بررسی میزان تطابق کیفی نتایج عملیات برداشت ژیوالکتریک با داده های عیارسنجی گمانه ها تطابق کیفی نسبتا خوبی را نشان داد. هم چنین بررسی میزان هم بستگی خطی بین داده های ژیوفیزیکی وارون سازی شده با داده های عیارسنجی گمانه ها در یک محدوده مشخص و یکسان، بعد از یک شبکه بندی معین و برابر و درون یابی مقادیر آنها، به طورکلی انطباق کمی نسبتا خوبی (بین 4/0 تا 7/0) نشان داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p2272071 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!