بررسی میزان خشونت روانی و جسمی علیه زنان همسردار وارتباط آن با برخی مشخصه های فردی، اجتماعی و اقتصادی زوجین در خرم آباد ‎1382

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه و هدف

در جهان امروزخشونت نسبت به زنان یکی از مسایل بزرگ بهداشت عمومی محسوب می شود و در طی دهه های اخیر به صورت پدیده ای همه گیر درآمده است. نتایج مطالعات موید آن است که در آمریکا‎12‏ میلیون نفر زنان در برهه ای از زندگی خود تجربه خشونت جسمی را داشته اند. در ایران نیز مانند سایر کشور ها خشونت علیه زنان یک معضل مهم اجتماعی است. از آنجا که تعدی نسبت به زنان دستیابی به دیگر اهداف برنامه های توسعه و بهداشت را شدیدا تحت تاثیر قرار می دهد، با شناسایی میزان آزار و تعیین عوامل زمینه ساز و مرتبط با همسر آزاری میتوان اولین گام را در جهت مداخلات همه جانبه برداشت. دراین راستا پژوهش فوق با هدف تعیین میزان خشونت جسمی و روانی و عوامل موثر بر آن در زنان متاهل انجام گرفت.

مواد و روش ها

این مطالعه یک پژوهش توصیفی، تحلیلی، مقطعی است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه دو قسمتی مشخصه های فردی ، اجتماعی، اقتصادی روانی زوجین و قسمت دوم پرسشنامه شاخص همسر آزاری I.S.A شامل تعیین نوع آزار(جسمی، روانی)و شدت آن استفاده شد.نمونه شامل‎1054زن همسردار بود که به روش سیستماتیک انتخاب شدند. اطلاعات به روش مصاحبه در بازدید از منزل جمع آوری گردید. روایی و پایایی پرسشنامه با اعتبار محتوا و آزمون مجدد کسب گردید. پس از جمع آوری داده ها از نرم افزارEPI6 برای تجزیه و تحلیل داده ها در قالب آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد.

یافته ها

نتایج پژوهش در مورد میانگین نمره آزار نشان داد اکثریت نمونه ها از به ندرت تا بسیار فراوان آزار را تجربه نموده به طوری که،4/75%واحدها تجربه آزار جسمی و 1/94%تجربه آزار روانی را داشتند. شدت آزارجسمی 9/22%وخشونت روانی7/50%درحد متوسط و 1/22%در حد شدید بدست آمد همچنین نتایج همبستکی مثبت بین نمره آزار جسمی و روانی (01/0=p) و شدت آزار جسمی و روانی (01/0=p) نشان داد. بین سطح تحصیلات،اعتیاد همسر، شغل،سابقه خشونت در خانواده،نوع خانواده،نوع ازدواج با شدت آزار ارتباط معنی دار و بین سن زن با شدت آزار ارتباط معکوس مشاهده شد.

نتیجه گیری

همسرآزاری در تمام طبقات اجتماعی رخ می دهد. با اینکه هنوز آمار روشنی در زمینه شیوع همسرآزاری در دسترس نیست،به نظر می رسد از شیوع بالایی برخوردار باشد. با توجه به یافته های پژوهش می توان پس از بررسی دقیق خانواده ها در امر پیشگیری، تشخیص و درمان هر چه سریعتر مشکل همسر آزاری در زوجین موثرتر عمل نمود و با ارایه آموزش و حمایت و ارجاع مناسب و افزایش توانمندی افراد، فرهنگ سازی ، مشاوره، آموزش مهارتهای زندگی، حل مشکلات زندگی به دور از خشونت آگاهی از حقوق همسر و...از خشونت خانوادگی پیشگیری و سلامت خانواده را ارتقاء داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2273037 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!