ارزیابی شاخصهای NDVI و EVI تصاویر سنجنده مودیس برای تیپهای مختلف گیاهی در منطقه خشک (مطالعه موردی: حوزه آبخیز دشت سیرجان، استان کرمان، ایران)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

روند پوشش گیاهی اکوسیستمهای مناطق خشک در مقیاس تیپ گیاهی برای محققان علم اکولوژی 2 مسایل مجهول زیادی دربر دارد. لذا این تحقیق با هدف تعیین روند شاخصهای پوشش گیاهی و NDVI 3 EVI به کمک روش های من-کندال و تخمینگر تیل-سن انجام شد. به این طریق که ابتدا نقشه تیپولوژی گیاهی حوزه آبخیز دشت سیرجان بر اساس پیمایش صحرایی و سپس شاخصهای یاد شده بر اساس تصاویر ماهانه ماهواره مودیس با دقت مکانی 252× 252 متر طی دو دهه اخیر (1398-1379)برای مطالعه روند پوشش گیاهی تهیه شدند. نتایج نشان داد بعضی از تیپهای گیاهی روند مشخصی نداشتند و مستقل از زمان بودند ولی در مقابل تیپ گیاهی خارشتر دارای روند افزایشی ساالنه مثبت به میزان 2223/2 و 2288/2 برای شاخصهای EVI و NDVI داشت. سایر تیپهای گیاهی که ترکیب تغییرات تصادفی و وابسته به زمان را به خود اختصاص داده بودند، شیبهای مختلفی افزایشی را به خود اختصاص دادند. در این راستا بیشترین نرخ افزایشی سالانه روند برای شاخص NDVI به تیپ درمنه دشتی-بادام کوهی-گلگ معادل 2285/2 و برای شاخصEVI به تیپهای درمنه کوهی-گون زرد، قیچ درمنه دشتی-گون، سیاه گینه، خارگونی، درمنه دشتی-قیچ و طاروم-علفشور معادل 2221/2 تعلق داشت. در این رهگذر تغییرات ناگهانی (مستقل از زمان) شاخصهای EVI و NDVI(خارج از حد اطمینان تخمینگر تیل- سن) برای اکثر تیپهای گیاهی در سالهای 8313 و 8331رخ داده است. لذا تحقیقات بیشتر روی داده های محیطی و فعالیتهای انسانی در این سالها بعنوان عامل آشفتگی اکثر تیپهای گیاهی پیشنهاد میشود.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
54 تا 73
لینک کوتاه:
magiran.com/p2273630 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!