بررسی اثرات تمرینات ورزشی در آب بر علائم حرکتی و دردهای فیزیکی زنان یائسه شده مبتلا به استئوآرتریت زانو: یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یایسگی، یکی از عوامل خطر ابتلاء به استیوآرتریت زانو است که موجب متحمل شدن عوارضی همچون درد و محدودیت حرکتی می شود. مشارکت افراد در برنامه های درمانی همچون مداخلات خودمراقبتی با نتایج مفیدی همراه بوده است؛ مطالعه حاضر با هدف بررسی اثرات تمرینات ورزشی در آب بر علایم حرکتی و دردهای فیزیکی زنان یایسه شده مبتلا به استیوآرتریت زانو انجام شد.

روش کار

این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده در سال 1398 با مشارکت 42 شرکت کننده در دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شد. پس از تخصیص تصادفی افراد به گروه های مداخله و کنترل، گروه مداخله به میزان 12 جلسه (هر جلسه 50 دقیقه) ورزش های ساده را در آب انجام دادند. اطلاعات موجود بر اساس پرسشنامه شدت استیوآرتریت زانو جمع آوری شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS (نسخه 20) و آزمون های کولموگروف-اسمیرنوف، دقیق فیشر، کای دو و تی مستقل انجام شد. میزان p کمتر از 05/0 معنادار در نظر گرفته شد.

یافته ها

میانگین کل نمره استیوآرتریت شرکت کنندگان گروه مداخله قبل از دریافت مداخله 90/12±15/121 و گروه کنترل 49/11±19/129 بود که از نظر آماری اختلاف آماری معناداری نداشت (209/0=p)؛ اما پس از دریافت مداخله، اختلاف آماری معناداری بین گروه مداخله (55/5±81/74) و کنترل (89/11±12/127) مشاهده شد (001/0=p).

نتیجه گیری

انجام ورزش های ساده در آب موجب بهبود دردهای فیزیکی و علایم استیوآرتریت در زنان یایسه می گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
36 تا 43
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2274146 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,490,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!