ارائه مدل هولوگرافیک آموزش عالی با رویکرد جهانی شدن در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران: پارادایم کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف کلی پژوهش حاضر، ارایه مدل هولوگرافیک آموزش عالی با رویکرد جهانی شدن در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران در پارادایم کیفی می باشد. از این رو پژوهش حاضر با هدف مفهوم پردازی هولوگرافیک آموزش عالی با رویکرد جهانی شدن انجام پذیرفته است، بدین منظور از رویکرد پژوهش کیفی و راهبرد مطالعه موردی بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش اساتید هیات علمی گروه مدیریت آموزشی در دانشگاه های آزاد اسلامی استان مازندران به می باشند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، ده نفر از اساتید خبره در این حوزه انتخاب شدند. داده ها با به کارگیری مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل محتوای کیفی انجام شد. یافته های پژوهش حاکی از آن است که در این پژوهش براساس اطلاعات مستخرج شده از طریق ادبیات پژوهش و مصاحبه با خبرگان، پنج بعد (محیط  کل گرا، ظرفیت سازی پویا، ساختار هوشمندانه، سرمایه انسانی و خود مدیریتی فزاینده) در قالب چهارده مولفه(تناسب سیستم با محیط، انعطاف پذیری در محیط، جهت گیری سازمانی، تیم های کل گرا، هم افزایی، تفکر سیستمی، تسهیم اطلاعاتی، هوش سازمانی، عدم تخصصی کردن وظایف، توانمند سازی، اندیشه انعطاف پذیر، وجود خواص کل در اجزا، مدیریت بحران و شفاقیت عملکرد) برای هولوگرافیک و پنج بعد(فناوری نوین، برنامه های درسی نوین، ساختارهای انعطاف پذیر، ارتباطات یا دیگر دانشگاه ها و توانمندی هیات علمی) در قالب هفده مولفه (استفاده از فن آوری در آموزش یادگیری، گسترش سیستم های مدیریت پایگاه داده ها، ایجاد مکانیزم های نوین برای جمع آوری، ذخیره دانش، یادگیری سازمانی، برنامه های درسی مبتنی بر احترام به محیط زیست، برنامه درسی مبتنی بر توانایی خلاق حل مساله، برنامه درسی مبتنی بر احترام به قومیت ها، عقاید، هنجارها، ادیان و اعتقادات افراد، برنامه های درسی مبتنی بر مسئولیت پذیری اجتماعی، انعطاف پذیری در یادگیری فردی و تیمی، انعطاف پذیری در برابر تغییرات جدید محیطی، انعطاف پذیری در تربیت دانشجویان، دوره های مشترک با دانشگاه های معتبر جهان، تبادل دانشجو و اساتید دانشگاهی، بکارگیری تجربیات دانشگاه های موفق، توجه به کیفیت تدریس، رصد کردن آخرین تغییرات در حوزه تخصصی و توانایی برقرار ارتباط با ذی نفعان درون و برون دانشگاهی) شناسایی و دسته بندی شدند و در قالب مدل ارایه شده اند.

زبان:
فارسی
صفحات:
151 تا 161
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2275654 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!