ارایه الگوی مدیریت عملکرد منابع انسانی بخش دولتی براساس الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت (مورد مطالعه: دیوان محاسبات کل کشور)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

پژوهش حاضر با هدف طراحی و تبیین الگوی مدیریت عملکرد منابع انسانی مبتنی بر الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت در دیوان محاسبات کشور انجام گرفت.

مواد و روش ها

روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان دانشگاهی و سازمانی بودند که با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند و کفایت داده هاو اصل اشباع در مجموع با  20 نفر مصاحبه گردید. همچنین در بخش کمی، شامل تمامی کارکنان رسمی و پیمانی دیوان محاسبات کشور به تعداد 2287 نفر، بوده که حجم نمونه با استفاده از «فرمول کوکران» 290 نفر برآورد می‎شد و برای انتخاب نمونه از روش نمونه گیری تصادفی استفاده گردید. برای گردآوری داده ها در بخش کیفی، از مصاحبه نیمه ساختار یافته و در بخش کمی، از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده های کیفی، با شیوه کدگذاری نظری با رویکرد نظریه داده بنیاد و بخش کمی، از روش های آمار توصیفی استنباطی استفاده شد که در تمام مراحل از نرم افزارهای Lisrel-V9.2 و Spss-V22، MAXQDA کمک گرفته شد.

یافته ها

  در نهایت بر اساس ابعاد شناسایی شده، عوامل مداخلهگر، و راهبردهای مدیریت  عملکرد منابع انسانی  مبتنی بر الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت مربوط بر اساس نظریه داده بنیاد ارایه شد که با استفاده از روش اعتبار سنجی مورد تایید قرار گرفت.

نتیجه گیری

نتایج حاصل از یافته های این پژوهش نشان داد که پدیده محوری مدیریت عملکرد منابع انسانی مبتنی بر الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت شامل 10 مولفه (فرهنگ و ارزشهای مشترک، ساختار، انگیزش، شایستگیهای منابع انسانی، مدیریت، برنامه ریزی، نظارت و ارزشیابی، آموزش و یادگیری، ارتباطات و پیگیری و بهبود) را در بر می گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 126
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2276313 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!