تاثیر مداخلات آموزشی بر ارتقای عملکرد جنسی و رضایت زناشویی زنان: یک مطالعه مداخله ای

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف 

داشتن روابط زناشویی مناسب، یک عامل مهم در موفقیت و استمرار زندگی مشترک زوجین می باشد. بر این اساس، مطالعه حاضر با هدف بررسی و ارتقای عملکرد جنسی و رضایت زناشویی در زنان شهر سمنان از طریق مداخلات آموزشی اجرا گردید.

مواد و روش ها

مطالعه مداخله ای حاضر در سال 1398 در مراکز بهداشتی منتخب شهر سمنان به انجام رسید. حجم نمونه مطالعه با استفاده از مطالعات مشابه 200 نفر تعیین گردید که به صورت تصادفی بین دو گروه مورد و شاهد تقسیم شدند. ابزار مطالعه شامل دو پرسش نامه استاندارد جهت سنجش "عملکرد جنسی" و "رضایت زناشویی" بود که روایی و پایایی آن ها در مطالعات پیشین تایید شده بود. مشارکت کنندگان مطالعه در دو مرحله پیش و پس از مداخلات آموزشی مورد بررسی قرار گرفتند و اثربخشی مداخلات از طریق مقایسه نتایج حاصل از گروه های مورد و شاهد تعیین گردید.

یافته ها

بررسی تاثیر مداخلات آموزشی بر عملکرد جنسی مشارکت کنندگان نشان داد که مداخلات اجرا شده دارای تغییر مثبت و معنی دار بر تمامی ابعاد عملکرد جنسی (به جز بعد درد هنگام مقاربت) و نیز عملکرد جنسی کل بوده است (05/0<p). هم چنین نتایج مطالعه در خصوص تاثیر مداخلات آموزشی بر رضایت زناشویی شرکت کنندگان نشان دهنده تاثیر مثبت معنی دار مداخلات بر دو بعد ارتباط و رضایت (05/0<p) و عدم تاثیر بر دو بعد تحریف آرمانی و حل تعارض می باشد (05/0>p).

نتیجه گیری

نتایج مطالعه نشان داد که اجرای مداخلات آموزشی و برقراری سازوکارهای مشاوره می تواند منجر به ارتقای وضعیت عملکرد جنسی و رضایت زناشویی در زنان گردد. بی تردید ادغام این مداخلات آموزشی در سیستم بهداشت و درمان کشور می تواند نوید بخش استحکام روزافزون بنیان خانواده باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
356 تا 364
لینک کوتاه:
magiran.com/p2276828 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!