خواص فیزیکی-مکانیکی، رفتار رهایش و تکثیر سلولی هیدروژل پلی (وینیل الکل)-پلی (اتیلن گلیکول)-آگار دارای آلوئه ورا

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

فرضیه :

 بارگذاری داروهای گیاهی در ماتریس هیدروژل های پلیمری، کارایی آن ها را برای کاربرد در زخم پوش به طور موثری بهبود می بخشد. در این راستا، مقدار داروی بارگذاری شده در هیدروژل نقش اساسی ایفا می کند و بر خواص فیزیکی-مکانیکی هیدروژل، رفتار رهایش دارو و تکثیر سلولی بر هیدروژل اثرگذار است.

روش ها

در این پژوهش، هیدروژل های بر پایه پلی (وینیل الکل)-آگار-پلی (اتیلن گلیکول) (Agar-PVA-PEG) دارای مقدارهای مختلف آلویه ورا (0، 0.2، 0.5، 1 و 2wt%)  با پرتودهی الکترونی محلول آبی آن ها در شرایط جو محیط و دز 25kGy تهیه شدند و اثر ترکیب درصد آلویه ورا بر مقدار ژل، تورم تعادلی، مقدار آب زدایی و خواص مکانیکی کششی هیدروژل در کنار رفتار رهایش آلویه ورا از هیدروژل و رشد و تکثیر سلول های پوستی بر آن بررسی شد.

یافته ها

نتایج ارزیابی ها نشان داد، با افزایش مقدار آلویه ورا در هیدروژل از %0.2 به %1 وزنی مقدار ژل آن از %55 به %47 کاهش  و مقدار تورم آن از %195 به %294 افزایش یافت. برخلاف انتظار، افزایش آلویه ورا تا مقدار %1 وزنی به هیدروژل موجب افزایش %30 استحکام کششی و افزایش %119 ازدیاد طول تا پارگی شد. پدیده آب زدایی هیدروژل در مجاورت آلویه ورا تا حدی سرعت یافت. سینتیک رهایش آلویه ورا از هیدروژل رفتار خطی نشان داد و بیشترین سرعت و مقدار رهایش (حدود %70) با هیدروژل دارای %1 وزنی آلویه ورا به دست آمد. تکثیر سلول های فیبروپلاست نیز برای نمونه هیدروژل دارای %1 وزنی آلویه ورا بیشینه بود. در نهایت، بر اساس نتایج مطالعات، مقدار بهینه آلویه ورا در هیدروژل %1 وزنی تعیین شد.

زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 80
لینک کوتاه:
magiran.com/p2276922 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!