بررسی اثر سطوح مختلف آب پخت جو و صمغ گزانتان به عنوان جایگزین تخم مرغ برخصوصیات فیزیکی، شیمیایی، رئولوژیکی و ارگانولپتیکی کیک روغنی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

خمیر کیک امولسیون پیچیده ای از حباب های هوا و قطرات روغن است که در آن تخم مرغ  نقش اساسی در ایجاد کف، جذب مولکول های هوا و ایجاد حجم در کیک دارد. با این حال مصرف مداوم تخم مرغ به علت مقادیر بالای کلسترول و اسیدهای چرب اشباع، موجب شیوع بیماری های قلبی-عروقی شده و می تواند منجر به بروز حساسیت در برخی از افراد گردد. آب پخت جو، مایع غلیظ حاصل از پخت جو می باشد که به دلیل مقادیر قابل توجه ترکیبات موثره و پروتئین ها می تواند منجر به ایجاد کف پایدار گردد؛ لذا هدف از این مطالعه بررسی اثرسطوح مختلف آب پخت جو (0، 25، 50 و 100 درصد) و صمغ گزانتان (0، 0.25 و 0.5 درصد) به عنوان جایگزین تخم مرغ بر خصوصیات فیزیکی، شیمیایی، ریولوژیکی و ارگانولپتیکی کیک روغنی می باشد. مطابق نتایج به دست آمده آب پخت جو به دلیل کیفیت پروتئینی مطلوب از قابلیت کف کنندگی قابل قبولی برخوردار بود. به طوریکه، نمونه های کیک جایگزین شده با آب پخت جو تا میزان 50 درصد دارای ویژگی های مشابه نمونه کیک حاوی تخم مرغ بودند؛ این در حالی است که افزایش جایگزینی تا میزان 75 و 100 درصد تخم مرغ با آب پخت جو منجر به افت معنی دار (0/05p<) ویژگی های فیزیکی، شیمیایی، ریولوژیکی و حسی نمونه های کیک بدون تخم مرغ گردید؛ همچنین صمغ گزانتان در مقادیر 0.5 درصد منجر به بهبود خصوصیات حسی نمونه های کیک بدون تخم مرغ، افزایش رطوبت و کاهش سفتی در نمونه های کیک جایگزین شده با 50 درصد آب پخت جو گردید. مطابق نتایج به دست آمده می توان از آب پخت جو به عنوان جایگزین نسبی تخم مرغ تا 50 درصد با حفظ خصوصیات حسی، فیزیکی و ریولوژیکی در کیک روغنی استفاده نمود.

زبان:
فارسی
صفحات:
327 تا 338
لینک کوتاه:
magiran.com/p2278983 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!