تاثیر تداخل زمینه ای با تاکید بر تغییرپذیری تمرین بر اکتساب و یادگیری مهارت های بدمینتون دختران 12- 10 سال

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

اگرچه سن، ممکن است تاثیرات تداخل زمینه ای را محدود کند؛ اما تاثیر دقیق آن بر تداخل زمینه ای کاملا مشخص نشده است. بنابراین، هدف تحقیق حاضر مقایسه آرایش های تمرینی مسدود، تصادفی و ترکیبی در اکتساب و یادگیری مهارت های بدمینتون در کودکان 10 تا 12 ساله است. آزمودنی های این تحقیق 45 نفر از دانش آموزان دختر 10 تا 12 ساله ناحیه 1 شهر تبریز بودند، که بعد از انجام پیش آزمون، بطور تصادفی به سه گروه 15 نفره شامل گروه های مسدود، تصادفی و ترکیبی تقسیم شدند، سپس سه مهارت سرویس بلند، سرویس کوتاه و ضربه فورهند  را به مدت 10 جلسه تمرین کردند. آزمون های اکتساب، یادداری آنی، و  یادداری تاخیری به ترتیب بعد از جلسه پنجم، یک ساعت بعد از پایان جلسه دهم، و 48 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرین به عمل آمد. تحلیل داده ها نشان داد که در آزمون های اکتساب و یادداری آنی، گروه مسدود نمرات بهتری را نسبت به گروه های تصادفی و ترکیبی به دست آورد. در آزمون یادداری هر چند که عملکرد هر سه گروه نسبت به نمرات پیش آزمون به طور معنی داری افزایش داشت؛ ولی، هیچ گونه تفاوتی بین گروه ها وجود ندارد، بدین معنا که ظاهرا تداخل زمینه ای نتایج مثبتی در یادگیری به همراه نداشته است. احتمالا آزمودنی های تحقیق حاضر به حد کافی بزرگ نشده اند که بتوانند از مزایای تداخل زمینه ای استفاده کنند.  لذا، بدلیل محدودیت در استراتژی، در میان اطلاعات فروان حاصل از تمرین تصادفی، سردرگم شده اند. بنابراین مزایای تمرین تصادفی بر اساس فرضیه های بسط و فراموشی در این گروه سنی بویژه در مهارت های مجرد بدمینتون با تردید روبرو است. محققان با احتیاط پیشنهاد می کنند که معلمان ورزش دوره ابتدایی برای آموزش مهارت های بدمینتون از شیوه تمرینی مسدود استفاده کنند که به کودکان کمک می کند هم طرحواره حرکتی مناسبی از مهارت بسازند و هم اینکه به دلیل بازخورد انگیزشی تمرینات مسدود در اثر کسب موفقیت بیشتر در جلسات تمرین، تشویق شوند که مهارت مورد نظر را به دفعات بیشتری تکرار کنند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
39 تا 46
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p2279831 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!