فقه رسانه: بایسته های فقهی در ساحت خبررسانی
بسیار واضح است وقتی شارع حفظ آبروی جامعهی مسلمین را مقدم بر آبروی آحاد مسلمین میداند قطعا هر کاری که به آبروی جامعهی آنان لطمه زده و سبب تغییر و خوردهگرفتن دیگران به آنان بشود و مایهی ننگ و سرافکندگی آنان نزد سایر ملل گردد، در نزد خداوند متعال مغبوض و حرام خواهد بود. بدیهی است که اشاعهدهنده فحشاء و نشردهندهی اخبار قبایحی که در بین مسلمین انجام میشود و همچنین کسی که نشر اکاذیب در حق آنان مینماید و فواحشی که آنان مرتکب نگشتهاند را به ایشان نسبت میدهد، با این کار سبب ازبینرفتن آبروی جامعهی اسلامی شده و وجههی آنان را در دید دیگران مخدوش میسازد و شارع هرگز راضی به این امر نمیباشد. از مجموع ادله به این نتیجه میرسیم که نقل و بازگوکردن خبر معصیت فیالجمله حرام است حال اگر بر آن معصیت بازگوشده، فحشاء صادق باشد و بر آن نقل و بازگونمودن، اشاعه صادق باشد به حکم آیهی 19 سورهی نور به عنوان یک حرام مستقل محکوم به حرمت خواهد شد. آنچه که امروز در قالب ممیزی گفتارها و نوشتارها و فیلمها و نمایشها مطرح میشود، همان توجه ویژه به اشاعه اخلاق اسلامی در جامعه و پرهیز از اشاعه فحشاء و بیعفتی در بین مومنین است و بدیهی است وقتی کسی گناهی را برای افراد دیگر نقل میکند، قباحت و زشتی گناه در نظر مردم کمکم زایل میشود و با نشر خبر فحشاء، مفاسد دیگری همچون رواج حس بدبینی و ازبینرفتن اعتماد و یا مشوششدن چهرهی جامعهی مسلمانان در بین سایر ملل میتواند از تبعات سوء اشاعه فحشاء باشد.
فحشاء ، اشاعه ، عناوین محرم ، شیوع ، اعانه بر اثم
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.