اثرات غنی سازی جلبک های نانوکلروپسیس و ایزوکرایسیس به صورت همزمان با سلنیوم و روی بر فاکتورهای رشد و میزان مواد معدنی روتیفر آب شور Brachionus plicatilis

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

علیرغم نقش مثبت روتیفر در بسیاری از تفریخ گاه ها برای تغذیه مراحل اولیه لارو ماهیان و سخت پوستان، محتوای کمتر مواد معدنی مانند سلنیوم (Se ، 30 برابر) و روی (Zn ، 5 برابر) به عنوان یکی از معایب این غذای زنده در مقایسه با پاروپایان است. بنابراین افزایش مقادیر این مواد مغذی از طریق غنی سازی ضروری است. بدین منظور، پژوهش حاضر اثرات ترکیب 2 جلبک Isochrysis galbana وNannochloropsis oculata  غنی شده با نمک های سدیم سلنیات و سولفات روی را بر رشد و میزان مواد معدنی روتیفر مورد مطالعه قرار داد. ابتدا ترکیب 1:1 جلبک ها با مخلوطی از نمک های روی و سلنیوم (غلظت های20، 40 و 80 میلی گرم در لیتر از هرکدام در محیط غنی سازی جلبک) غنی شدند. بعد از تغذیه روتیفرها با جلبک های غنی شده بیشترین مقدار Zn و Se در تیمار 80 میلی گرم بر میلی لیتر از هر دو ماده مشاهده شد. بیشترین تعداد روتیفر (ind mL-1 06/11 ± 339)، SGR (day-1 008/0 ± 48/0) و کمترین زمان دو برابر شدن بدون تفاوت معنی داری در روتیفرهای تغذیه شده با جلبک های غنی شده با mg L-1 40 از هر دو ماده معدنی مشاهده شد (05/0<p). به طور کلی، تغذیه روتیفر با جلبک های غنی شده با Se و Zn منجر به افزایش Se و Zn شد. بنابراین، جلبک های غنی شده با Se و Zn می توانند برای تغذیه روتیفرهای آب شور جهت برآورده کردن نیازهای غذایی آن ها استفاده شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
165 تا 177
لینک کوتاه:
magiran.com/p2282537 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!