ویژگی های نظام شناختی- روانی دانشجویان افسری پلیس با تاکید بر حفظ امنیت روانی- اجتماعی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف :

نظام شناختی- روانی دانشجویان پلیس به مثابه تولیدکننده رفتار اصلاح پذیر به وسیله تجارب، دارای ویژگی هایی است که شناسایی آن ها می تواند به تربیت مناسب روان شناختی دانشجویان پلیس منجر گردد. این تحقیق با هدف شناسایی ویژگی های این نظام انجام شد. 

روش تحقیق:

این تحقیق کیفی و از نظر هدف بنیادی است که با روش تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شد. جامعه آماری این پژوهش را اساتید گروه روان شناسی، کارشناسان و خبرگان تعلیم و تربیت پلیس تشکیل می دهند که تا رسیدن به حد اشباع 18 نفر از آن ها به صورت هدفمند در جلسات متعددی که به صورت نشست خبرگی برگزار شد، شرکت نمودند.

یافته ها

یافته ها نشان داد که نظام شناختی- روانی دانشجویان با حفظ امنیت روانی- اجتماعی از دو مضمون اساسی هوش و ویژگی های شخصیتی تشکیل شده است. هوش حاوی دو خرده مضمون هوش منطقی و هوش هیجانی است درحالی که ویژگی های شخصیتی حاوی خرده مضامین برون گرایی، مسیولیت پذیری، انعطاف پذیری، سازگاری و تاب آوری است.

نتیجه گیری

مضامین هوش هیجانی (ارتباط موثر و حسن سلوک) را می توان با آموزش پیگیری کرد درحالی که بقیه مضامین نظیر دقت و قدرت تصمیم گیری (در هوش منطقی)، جمع گرایی، قاطعیت و هیجان جویی (در برون گرایی)، وقت شناسی و تکلیف گرایی (مسیولیت پذیری)، نوع دوستی، کنجکاوی، تمایل به یادگیری و نرمش با دیگران (در انعطاف پذیری)، همدردی و انتقادپذیری، اطاعت پذیری (در سازگاری) و پشتکار، امیدواری (در تاب آوری) را می توان با طراحی موقعیت های هدفمند توسعه و تعمیق بخشید. درحالی که هوش بهر منطقی و هوش هیجانی رابطه ای تعاملی با یکدیگر دارند، برون گرایی بر هوش هیجانی موثر است. هر دو نوع هوش، بر مضامین مسیولیت پذیری، انعطاف پذیری و سازگاری تاثیرگذارند و ترکیب این روابط بر تاب آوری موثر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2283780 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!