مروری بر برداشت میکروجلبک ها از محیط های آبی با استفاده از روش های زیستی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (بدون رتبه معتبر)
چکیده:

هدف :

زیستگاه اصلی میکروجلبک ها محیط های آبی طبیعی یا انسان ساخت می باشد. میکروجلبک ها در فرایند تصفیه آب و فاضلاب و یا تولید توده زیستی قابل استفاده در تولید بیودیزل، تولید کود بیولوژیک، مکمل ها و خوراک دام و طیور و آبزیان استفاده می شوند. روش های برداشت میکروجلبک ها از محیط آبی نظیر رسوب گرانشی، سانتریفیوژ کردن، فیلتراسیون و غربال گری، شناورسازی، جداسازی الکترولیتی و فلوکولاسیون مورد استفاده قرار گرفته است.

روش شناسی: 

در روش فلوکولاسیون که فلوکولانت های مختلف جهت ته نشین سازی میکروجلبک ها پیشنهاد شده است (ترکیبات سولفات و کلرید فلزاتی چون آهن، آلومینیوم و روی، ترکیبات کاتیونی مانند نشاسته کاتیونی و پلیمرهای زیستی نظیر کیتوزان و...) معایبی همچون مقدار بالای فلوکولانت مورد نیاز، تولید پسماندهایی که نیاز به جداسازی مجدد دارند را نشان می دهد.

یافته ها

پایین بودن بازده ته نشین سازی و قیمت بالای فلوکولانت موجب شده، جستجو برای یافتن فلوکولانت های ارزان، کم مصرف و بی نیاز به جداسازی مجدد، به طور جدی مورد توجه محققان قرار گیرد. عواملی نظیر مقدار و نوع بیوفلوکولانت و عوامل محیطی نظیر دما،pH ، در سرعت اختلاط در راندمان بیوفلوکولاسیون نقش دارد. در این تحقیق روشی ارزان و پربازده بیوفولوکولاسیون بررسی و شرایط بهینه ارایه گردید. مطالعات نشان می دهد که جداسازی میکروجلبک ها در روش بیوفلوکولاسیون در برخی موارد تا 99% افزایش می یابد.

نتیجه گیری

تحقیق مروری حاضر گویای آن است که می توان از میکروارگانیسم های ته نشین شونده نظیر باکتری ها، دیاتوم ها و میکروجلبک های خاص به عنوان بیوفلوکولانت استفاده نمود و با روشی دوست دار محیط زیست، میکروجلبک ها را برای مقاصد مختلف برداشت و جداسازی کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
85 تا 106
لینک کوتاه:
magiran.com/p2284683 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!